Overlevingskracht

Anja Brummer 28 november 2018
Wat een boek! Hoewel er zit veel fictie, er is niks van een romantisch beeld van oorlog, niks van helden, puur wil om te overleven in keiharde realiteit.

Ik ken zelf kampen in Auschwitz en Birkenau, ook in mijn van Wieliczka ben ik meerdere keren geweest, dus ken ik verhalen van de gevangenen. Dit boek is pijnlijk dichtbij de echte oorlog en verschrikkingen die mensen, vooral Joden elke dag meemaakten.

Het is in de bieb ingedeeld als een jeugdboek 12-14 jaar, maar het is absoluut een aanrader. Ik vrag me af, of 12-jarigen dit aankunnen. Misschien als ze het als fictie beschouwen?

Jack Gruener heeft echt in tien kampen gezeten, de beroemdste monsters meegemaakt en overleeft. Hij was maar 10 toen de oorlog begon waardoor hij heel snel volwassen moest worden. Indrukwekkend en aangrijpend verhaal, die je zo uitleest, maar die je lang niet zou loslaten.

Meer recensies van Anja Brummer