Prachtig

Anja Brummer 01 februari 2021
Toen ik aan dit boek begon, vond ik het moeilijk om te lezen. Pocket uitgave met piepkleine druk was niet gunstig voor mijn ogen, tikje ouderwetse taalgebruik, eindeloze zinnen met net zo lange beschrijvingen waren niet, wat ik in het boek aantrekkelijk vind. Daarbij een korte, trage verhaal... Toen ik een keer mijn leesritme te pakken kreeg, kon ik het niet meer wegleggen. Wat me in begin irriteerde bleek een grote kracht van dit boek te zijn. Het is een klassieker, maar het zou als psychologische roman ingedeeld kunnen worden. Er gebeurt niet zo veel, maar alles wordt prachtig beschreven, met to-the-point vergelijkingen. De gemeenschap van Puriteinen wordt goed en geloofwaardig neergezet, maar de allermooiste in dit boek zijn beschrijvingen van personages. Auteur weet ze allemaal opvallend en zeer gedetailleerd neerzetten. Hij kruipt in hun hoofd, maar houdt ze ook een spiegel van maatschappij voor. Ze zijn origineel en kleurrijk, maken ook duidelijke ontwikkeling in het verhaal. Kortom, een boek dat niet vergeten mag worden.

Meer recensies van Anja Brummer