Een herzien liefdesverhaal

Anne Oerlemans 03 februari 2020 Hebban Recensent
Kate Elizabeth Russell groeide op in Maine en woont tegenwoordig in Wisconsin. Russell behaalde haar Master of Fine Arts (Creative Writing) aan Indiana University en haar PhD aan de universiteit van Kansas. Haar debuutroman My Dark Vanessa verscheen eind januari in de Verenigde Staten bij William Morrow en in het Verenigd Koninkrijk bij 4th Estate. Voor verschijning werden de vertaalrechten aan vijfentwintig landen verkocht, waaronder Nederland. De Nederlandse vertaling, Mijn duistere Vanessa, zal in maart 2020 verschijnen bij uitgeverij Prometheus.

Vanessa Wye is vijftien als ze voor het eerst seks heeft met Jacob Strane, haar charmante en geraffineerde 42-jarige docent Engels op de middelbare school. De affaire die volgt isoleert Vanessa steeds verder van de rest van haar omgeving en haar familie. Vanessa blijft contact houden met Strane tot hij zeventien jaar later, tijdens de #MeToo-beweging, door andere leerlingen beschuldigd wordt van seksueel misbruik. Vanessa is diep geschokt, haar relatie met Strane was toch echte liefde?

Vanessa weigert zichzelf als slachtoffer te zien, haar liefdesverhaal is echt en Strane heeft niets fout gedaan. Zij zet zijn zorgen weg als zijnde overdreven dramatisch.

“I want to tell him he’s being overdramatic, that it’ll be ok so long as he’s innocent, but I know he’s right. For the past month, something’s been gaining momentum, a wave of women outing men as harassers, assaulters. […] It’s been surreal to watch it play out day after day, these men falling so easily.”

De roman wisselt tussen heden (Strane wordt door medestudent Taylor aangeklaagd, Vanessa wordt benaderd door journalisten maar blijft Strane verdedigen) en verleden (de relatie tussen Vanessa en Strane vanaf het allereerste, prille begin). Onder invloed van de #MeToo-beweging en de aanklachten begint Vanessa haar verleden en daarmee de relatie langzaam in een ander daglicht te zien. Wellicht had zij minder controle dan hij haar deed geloven.

“I wonder if he really believes that. He touched me first, said he wanted to kiss me, told me he loved me. Every first step was taken by him. I don’t feel forced, and I know I have the power to say no, but that isn’t the same as being in charge. But maybe he has to believe that. Maybe there’s a whole list of things he has to believe.”

Heel duidelijk laat Russell het gevecht tussen herinnering en trauma zien. Vanessa begint zichzelf en Strane steeds meer vragen te stellen, vertrouwt haar eigen herinneringen niet meer en kan zich tegelijkertijd ook steeds minder vinden in zijn versie van de waarheid.

“I don’t remember, not exactly. So many of my memories from back then are shadowy, incomplete. I need him to fill in the gaps, though sometimes the girl he describes sounds like a stranger.”

De lezer zou bijna meeleven met Strane en tegelijk heeft Vanessa haar hele leven opgegeven voor één man. Zij weigert haar liefdesverhaal anders te zien uit angst voor wat er van haar leven en narratief nog zou overblijven als hij wegvalt.

“Hasn’t he been trying hard to save me? Making me promise I’d move away to college, insisting that ultimately my life would be bigger than him. He wants more for me, an expanse of a future rather than a narrow road, but that can only happen if he remains a secret. Once the truth is out, he’ll come to define my entire life; nothing else about me will matter.”

De roman werpt een heleboel moeilijke vragen op, zowel voor Vanessa als voor de lezer. My Dark Vanessa is een verhaal over een getraumatiseerde adolescentie en de gevolgen die dat op de lange termijn heeft in een leven. Het problematiseert termen als slachtofferschap, medeplichtigheid, toestemming en verantwoordelijkheid.

Russell begeeft zich op ongelooflijk moeilijk terrein met het thema van deze roman en ze slaagt erin de gehele kwestie uiterst genuanceerd weer te geven in haar roman, zonder het ongemakkelijke of confronterende te schuwen. Haar confronterende schrijfstijl laat niets aan de verbeelding over en tegelijk maakt ze gebruik van bijzonder krachtige metaforen die het verhaal allesbehalve plat maken.

Het verhaal van Vanessa grijpt de lezer aan, vanwege de psychologische diepgang die Russell aan de dag weet te leggen in een roman die tegelijkertijd allesbehalve zwaar leest, ondanks het zware thema. Russell weet van haar hoofdpersonage veel meer dan een naïef kind te maken en juist het feit dat Vanessa zichzelf in eerste instantie weigert te zien als slachtoffer maakt haar verhaal zo schrijnen en intrigerend. My Dark Vanessa is een roman die de conversatie kan openen en daarmee een boek dat nog lang relevant en interessant zal blijven.

[Deze recensie is geschreven na het lezen van een Engelstalige vooruitexemplaar van de roman]

Meer recensies van Anne Oerlemans