Een sfeervol debuut

Anne Oerlemans 01 december 2022 Hebban Recensent

Ananda Serné is beeldend kunstenaar en schrijver, ze werd geboren in Rotterdam en bracht haar jeugd door op het vrachtschip van haar ouders op de waterwegen van Europa. Tegenwoordig is ze gevestigd in Noorwegen. Haar korte verhalen verschenen op onder andere De Fusie en De Internet Gids. Haar debuutroman Nachtbloeiers verscheen bij uitgeverij Cossee.

'Kunst en natuur, verbinding en vrijheid, Nachtbloeiers laat zich niet makkelijk vangen maar is een rustgevend en kunstig debuut.' recensent: Anne

Eliza is voor de liefde vertrokken van Nederland naar het Noorse Stavanger en heeft moeite daar te aarden nadat de liefde voorbij is. Ze werkt voor het Instituut voor Slapeloosheid aan een onderzoek naar de samenhang tussen slapeloosheid en partnerkeuze. In een wereld waarin bijna niemand meer slaapt gaat Eliza op zoek naar een thuis, van Noorwegen naar Taiwan en weer terug.

Nachtbloeiers is een debuutroman met een intrigerende vorm. Korte fragmenten, notities en feitjes vormen een geheel rondom het thema slapeloosheid en het bredere thema van thuiskomen en verankerd zijn. Een echte plot, buiten de zoektocht van Eliza naar een ankerpunt in haar leven, ontbreekt. Het boek kabbelt in een serene rust aan de lezer voorbij en roept tegelijkertijd interessante vragen op.

‘Het is fijn om sinds lange tijd weer met iemand in stilte in dezelfde ruimte te zijn. Het verhaal in het boek wordt bevolkt door levensgrote insecten die hun huis constant met zich meedragen. Op een bepaalde manier gaat het over het gemis van een anker.’

Het debuut van Serné is ongelooflijk sfeervol en door de fragmentarische aanpak ook verstild, benadrukt door de foto’s die af en toe zijn opgenomen. Het taalgebruik is beeldend en met oog voor detail, maar nergens wollig en vol met dialoog, waardoor de fragmenten voorbijdrijven als in een droom.

Eliza woont in een wereld waarin de mensheid eigenlijk niet meer slaapt en de echte probleemgevallen door slaapwachters worden opgenomen in sluimerklinieken. Fictie en werkelijkheid lopen in elkaar over. Nachtbloeiers neigt naar sciencefiction zoals dromen dat altijd doen, maar het debuut dat label opplakken zou het geheel tekortdoen.

‘De tuin is in elk geval de eerste keer dat ik enthousiast over iets ben wat haalbaar lijkt. De tuin geeft me een reden om hier te wonen en niet ergens anders. Als iemand me weer eens vraagt wat ik hier doe, kan ik antwoorden dat ik in Noorwegen woon omdat ik voor mijn planten moet zorgen.’

Dit boek laat zich moeilijk in een hokje plaatsen en dat is precies wat dit debuut zo ontzettend intrigerend maakt. Van slaapdagboeken, tot wetenschappelijk onderzoek. Van dating apps tot bloemen die ’s nachts wakker zijn. Van notities over alles wat met slapen en slapeloosheid te maken heeft tot de zoektocht naar een thuis, naar geborgenheid en liefde, Serné weet het allemaal te vatten in haar weinig omvangrijke maar daardoor niet minder bewonderenswaardige teksten.

Meer recensies van Anne Oerlemans