Originele invalshoek en leest heerlijk weg. Kom maar op met deel 3.

Annemarie Snels 11 maart 2022 Auteur
Ik mocht deelnemen aan de Thrillzone leesclub 263, De andere waarheid van Peter Mohlin en Peter Nyström. Hierbij mijn recensie over deze thriller.

Cover
Op de cover prijkt een typisch Scandinavisch (houten) huis naast grote kale boom in een sneeuwlandschap. Een mooi, mysterieus plaatje dat eenzaamheid uitstraalt. De schrijvers staan in grote zwarte letters bovenin, in kleinere oranje letters staat de titel van dit tweede deel. Onder de titel staat dat het hier gaat om een John Adderley-thriller.

Auteurs
Peter Mohlin en Peter Nyström groeiden samen op in een klein stadje in Zweden. Ze schreven hun eerste verhaal toen ze tien jaar oud waren. Na succesvolle carrières als scenarioschrijver en regisseur voor theater en film besloten ze samen hun eerste thriller te schrijven.
Ik heb het debuut van Mohlin en Myström, Het Laatste Leven, met heel veel plezier gelezen. Het was mijn favoriete boek van 2020. Ik snap dat ze de Bronzen Vleermuis in de wacht hebben gesleept.

Achterflap
Alicia Bjelke is door een ongeluk in haar jeugd zo verminkt dat ze haar gezicht liever niet laat zien. Het heeft haar ondernemingszin niet aangetast; ze is het IT-genie achter een baanbrekende datingsite, die ze samen met haar zus Stella heeft gelanceerd. Dan wordt Stella op een dag dood aangetroffen. Ze heeft een steekwond in haar nek en… ook háár gezicht is verminkt. Alicia begrijpt dat zij het volgende slachtoffer kan zijn.

De moord op Stella wordt onderzocht door John Adderley, rechercheur en voormalig FBI-agent, die onder een nieuwe identiteit in Karlstad verblijft. Na een mislukte infiltratie in een drugskartel in de VS moet hij ook in Zweden constant over zijn schouder blijven kijken. Al snel blijkt dat dit moordonderzoek hem een onverwachte kans geeft om af te rekenen met zijn verleden…

De achterflaptekst belooft twee spannende verhaallijnen. Ik verwacht dan ook een pageturner, net zoals deel 1, die me een WOW-gevoel geeft.

Mening
Ook van deel 2 in de John Adderley =-serie heb ik enorm genoten. De plot is origineel en heerlijk spannend. Het feit dat je als lezer precies weet wie wat gedaan heeft en het dit keer dus gaat om de vraag ‘hoe komen ze hiermee weg?’ maakt boek anders dan anders. De twee verhaallijnen lopen qua tijdlijn synchroon en zijn als een wokkel aan elkaar verbonden. De herinneringen van Alicia aan acht jaar geleden geven een kijkje in het hoe en waarom van het heden. Mohlin en Nystöm schrijven los, vlot, begrijpelijk, spannend, zonder opsmuk. Je racet echt door het verhaal. De snelheid zat er goed in en de korte hoofdstukken maken dat je blijft lezen. De schrijfstijl is zoals het leven van John er ook uitziet: snel en vol gevaar. Het boek is meeslepend en filmisch. Je ziet de beelden die de schrijvers neerzetten duidelijk voor je.
De meeste karakters evolueren nauwelijks en blijven in hun eigen wereld en waarheid hangen. Alleen Alicia krijgt langzaam maar zeker door dat haar zus helemaal niet die lieve, meelevende zus was. Mijn favoriete karakter Is Mona, van (zeg maar) de nationale politie van Zweden. Zij is een sterke vrouw, recht door zee en ze laat zich niet om de tuin leiden.

Ik ben blij dat de ontknoping van deel 2 de ruimte biedt voor een vervolg. Kom maar op.

Mijn beoordeling
 Spanning: 9 punten, omdat de twee verhaallijnen elkaar voortstuwen qua spanning. Wel vond ik het einde van de dreiging door drugsbende wat afgeraffeld of zo. John kwam er te makkelijk mee weg.
 Plot (Verhaallijn): 9 punten, omdat de twee verhaallijnen elkaar voortstuwen en logisch in elkaar overlopen.
 Leesplezier: 10 punten, omdat ik er echt enorm van genoten heb.
 Schrijfstijl: 10 punten, omdat de vlotte, heldere schrijfstijl maakt dat je door het boek heen vliegt.
 Originaliteit: 10 punten, omdat je als lezer precies weet wie wat heeft gedaan en de grote vraag is hoe ze ermee weg gaan komen. Dat maakt dit boek anders dan anders.
 Psychologie: 7 punten, omdat alleen Alicia zich evolueert. De overige personages blijven hetzelfde.

Gemiddelde beoordeling: 9,2 punten

De andere waarheid van Peter Mohlin en Peter Nyström krijgt van mij een 9,2, afgerond: 4,5 *****

Meer recensies van Annemarie Snels