Een geslaagde eerste kennismaking met Linda Jansma

Annemarie Snels 20 september 2021 Auteur
Ik mocht deelnemen aan de Thrillzone leesclub 242, Slaap maar zacht van Linda Jansma. Hierbij mijn recensie over deze thriller.

Cover
De cover is simpel van opbouw, maar vanwege de injectiespuit centraal in beeld en de ondertitel een spannende. Het beeld maakt me nieuwsgierig.

Auteur
Linda Jansma is een echte publiekslieveling. Inmiddels heeft ze vijftien thrillers op haar naam staan, waaronder de bestsellers Tweestrijd, Kwetsbaar en Bloedban. Veel van haar boeken ontvingen nominaties en prijzen. Ik heb een aantal boeken van Linda Jansma in mijn ntl-stapel, maar helaas ben ik nog niet toegekomen er een te lezen. Dat ze wordt uitgegeven door De Crime Compagnie is wat mij betreft een pluspunt. Ik hoor veel positiefs over de auteur, dus ik verwacht een spannend, meeslepend plot met de nodige wendingen. Een boek dat me als het ware wakker houdt.

Achterflap
Op de IC-afdeling waar verpleegkundige Maud werkt, ligt een man in coma. Niemand weet wie hij is. De rechercheur die belast is met het onderzoek, regelt een item over de onbekende man in Opsporing Verzocht, waarna een getuige zich meldt. Maar voor deze vrouw gehoord kan worden, overlijdt ze.
Als er dan ook nog eens onverklaarbare dingen op de afdeling gebeuren, begint Maud te vermoeden dat iemand haar patiënt dood wil. Maar wie? En waarom?

Mening
Slaap maar zacht van Linda Jansma heeft een plot met veel personages en verhaallijnen. Aanvankelijk schrokken de lange hoofdstukken (van nachtdienst tot nachtdienst) me af, maar dankzij de korte stukken (vanuit verschillende perspectieven) is het boek vlot te lezen. De structuur is verder logisch chronologisch. Linda Jansma heeft een prettige, heldere en makkelijke schrijfstijl. Het verhaal zit begrijpelijk in elkaar en leest lekker weg dankzij het eenvoudige taalgebruik (op enkele medische termen na) en de vrijwel voortdurende onderhuidse spanning. Slaap maar zacht is boeiend, maar het is niet zo dat ik op het puntje van mijn stoel zat. Ik vind het een goed boek, maar niet van een speciaal niveau of met een heel speciaal thema. Wel heb ik het vlot uitgelezen, omdat de verhaallijnen interessant zijn. Het boek heeft me een paar uurtjes vermaak en ontspanning geboden. Het slot vind ik wat snel afgeraffeld. en onderhuidse spanning door het hele boek voelbaar is. De oneliner op de cover ‘Als je wakker wordt, begint je nachtmerrie’ vind ik ‘misleidend’. Die roept verwachtingen op die niet waar worden gemaakt. Dat is jammer. Desondanks was met Slaap maar zacht een geslaagde eerste kennismaking met Linda Jansma.

Mijn beoordeling
 Spanning: 8 punten, omdat er constant een sluimerende spanning hangt zonder dat ik op het puntje van mijn stoel heb gezeten.
 Plot: 8 punten, omdat de verhaallijnen me hebben van begin tot bijna het einde hebben geboeid. Het slot vond ik wat afgeraffeld
 Leesplezier: 9 punten, omdat ik het boek met veel plezier heb gelezen. Slaap maar zacht leest vlot en ik heb me er echt mee vermaakt (ontspanning).
 Schrijfstijl: 8 punten, omdat Jansma’s schrijfstijl er voor zorgt dat dit boek vlot doorleest, jammer alleen van de medische termen die ze niet altijd uitlegt.
 Originaliteit: 7 punten, omdat het een vermakelijk boek is, maar niet verrassend origineel.
 Psychologie: 6 punten, omdat de personages weinig tot niet evolueren.

Slaap maar zacht van Linda Jansma krijgt van mij een 7,6, afgerond: 4****

Meer recensies van Annemarie Snels