Genoten van Mama liegt, ondanks het gebrek aan echte spanning

Annemarie Snels 21 april 2022 Auteur
Ik mocht deelnemen aan de Vrouwenthrillers-leesclub Mama liegt, geschreven door Marion van de Coolwijk. Hierbij mijn recensie over deze spannende roman.

Cover
De cover toont een eenzame fopspeen tegen een zwarte achtergrond. De auteursnaam staat er in grote witte letters op, de titel in blauw. Veder in kleine blauwe letters ‘spannende roman’. Deze laatste toevoeging is mij pas opgevallen nadat andere leden van de leesclub mij hierop attent maakten. Het is een mysterieuze cover die spanning belooft.

Auteur
Marion van de Coolwijk (1959) schreef meer dan 200 jeugdboeken, waaronder de serie MZZLmeiden. In 2016 verscheen Marions eerste boek voor volwassenen, de thriller Mangelvrouw. Deze werd genomineerd voor de Hebban Debuutprijs. Haar fans zeggen vaak dat Marions boeken lezen alsof ze in de bioscoop zitten.

Mama liegt wordt uitgegeven door De Crime Compagnie. Het is mijn eerste kennismaking met de schrijfster.

Achterflap
Twee families worden tijdens WOII door één ondoordacht moment voor altijd met elkaar verbonden.

Aisa groeit op bij haar oma. Op haar ziekbed doet oma een schokkende bekentenis over haar verleden, die het leven van de jonge vrouw volledig op zijn kop zet. Nieuwsgierig gaat Aisa op zoek naar Emma van Bemmelen, de onbekende zus van haar oma. Wanneer oma kort na het weerzien met haar zus overlijdt, lijkt Aisa liefdevol te worden opgevangen in de familie. Maar al snel blijkt dat niet iedereen blij is met haar komst…

Mening
De schrijfstijl van Marion van de Coolwijk is helder, vlot en prettig. Ze schrijft beeldend en to-the-point, geen moeilijk gedoe of opsmuk. Het plot van Mama liegt zit goed in elkaar, maar heeft tot een paar hoofdstukken voor het einde het karakter van een oorlogsroman waarbij nauwelijks sprake is van spanning. Op het moment dat de thrillerspanning eindelijk voelbaar is, wordt deze abrupt afgebroken. Het is dus geen plot dat mij hartkloppingen bezorgde of me op het puntje van mijn stoel liet zitten, desondanks heb ik het met heel veel plezier gelezen. De korte hoofdstukken lezen lekker weg.
De afwisseling van de verhaallijnen in het heden en verleden en de verschillende personages houdt het boek gevarieerd, het wordt geen enkel moment saai. Mama liegt heeft me zeker geboeid en dankzij de korte hoofdstukken heb ik mijn aandacht er altijd bij kunnen houden. De uitwerking is goed, je kunt merken dat Marion van de Coolwijk de nodige research heeft gepleegd en verwanten heeft gesproken om de sfeer tijdens WOII betrouwbaar neer te zetten. Deze scenes zie je tijdens het lezen als een film voor je.
De personages zijn goed uitgewerkt, waarbij de een natuurlijk meer sympathie opwekt dan de ander. Al met al heb ik oprecht genoten van dit boek. Het is alleen een ietwat vreemde eend in de bijt binnen het fonds van de Crime Compagnie.

Mijn beoordeling
 Spanning: 6 punten, omdat de spanning op naar het einde tot wel aanwezig is, maar me nooit het ‘op het puntje van mijn stoel’- gevoel heeft gegeven. Voor een boek van de Crime Compagnie vond ik de spanningsboog tegenvallen.
 Plot: 8 punten, omdat de structuur goed in elkaar zit, de verhaallijnen uit verleden en heden mooi bij elkaar komen en het verhaal helder en logisch is opgebouwd. Je kunt merken dat er research is gepleegd naar het leven tijdens WOII.
 Leesplezier: 9 punten, omdat ik mede dankzij de korte hoofdstukken en vlotte schrijfstijl van dit boek heb kunnen genieten.
 Schrijfstijl: 8 punten, omdat het boek prettig leest, zonder moeilijke woorden en voldoende afwisseling
 Originaliteit: 7 punten, omdat het plot goed is uitgedacht en het einde mij heeft verrast. Een andere belangrijke verhaallijn was voor mij voorspelbaar.
 Psychologie: 8 punten, omdat de beweegredenen van de personages redelijk tot goed zijn uitgewerkt en enkele personages evolueren.

Mama liegt van Marion van de Coolwijk krijgt van mij een 7,7. Afgerond 4****

Meer recensies van Annemarie Snels