Op het verkeerde been

Annemarie Snels 06 juli 2022 Auteur
Vrouwenthrillers stelde onlangs een aantal exemplaren beschikbaar van Het Verkeerde Meisje van Angelique Haak, in ruil voor een recensie. Ik was een van de winnaars van deze thriller. Vrouwenthrillers en The Crime Compagnie: bedankt! Hierbij mijn recensie.

Cover
De cover is erg opvallend met zijn ‘Wegenwacht-gele’ kleur over het gehele boek, inclusief sprayed edges. De voorkant is spannend. We zien een blonde vrouw op de rug, ze kijkt door gebroken glas. Verder bevat de cover de nodige bloedspatten. Op de achterkant staat groot de oneliner ‘Verkeerde tijden en plekken bestaan niet, verkeerde mensen wel’. De cover is aantrekkelijk, spannend en kan je niet ontgaan tussen alle andere boeken in de winkel.

Auteur
Angelique Haak (1978) heeft al sinds haar jeugd een passie voor lezen en schrijven. Na het winnen van een regionale schrijfwedstrijd, besloot zij haar liefde voor spannende verhalen te combineren met de liefde voor haar geboortestad Rotterdam. Daaruit kwam haar debuutthriller Een nieuw begin, die gelijk werd genomineerd voor de Schaduwprijs. In 2018 volgde Uitgeschakeld, eveneens met de Rotterdamse rechercheur Jennifer Brugman in de hoofdrol. En in 2019 verscheen de derde titel in deze reeks: Zwarte ziel. In 2020 schreef ze de standalone Nooit meer alleen. Angelique woont samen met haar man en twee kinderen in Spijkenisse.

Achterflap
Juiste tijd, juiste plaats. Toch ging het gruwelijk verkeerd… Op een ochtend wordt Amelie van haar fiets getrokken door een man met een angstaanjagend masker op. Hij sluit haar op in een donkere ruimte. Amelie snapt niet waarom de ontvoerder juist háár moest hebben. Is het hem te doen om losgeld van haar rijke vader? Speelt haar dubieuze bijna ex-echtgenoot Vince een rol in het geheel? Of heeft haar ontvoerder zich vergist en is zij simpelweg het verkeerde meisje?

Mening
De schrijfstijl van Angelique Haak is heel naturel (geen opsmuk), vlot en beeldend. Ze creëert een heerlijke cadans tussen spanning en ontspanning. Het plot van Het verkeerde meisje bestaat uit drie delen en zit goed en origineel in elkaar. Ik werd als lezer echt op het verkeerde been gezet. Want is Amelie het verkeerde meisje dat is ontvoerd of toch niet? De uitkomst heeft me dan ook verrast. De perspectieven vanuit Amelie en Robin nemen je moeiteloos mee in hun belevingswereld. Dit alles én de korte hoofdstukken maken dat je door het verhaal vliegt.
De meeste personages zijn goed uitgewerkt. Geen enkel personage is bij mij blijven hangen als puur sympathiek, zelfs Amelie niet. Haar moeilijke relatie met haar moeder had ik ook graag van de andere kant nog wat belicht willen zien voor het complete plaatje. Het verkeerde meisje is, net als alle voorgaande boeken van Angelique Haak, weer een aanwinst voor de Nederlandse thrillerwereld.

Meer recensies van Annemarie Snels