Origineel verhaal dat op het laatst echt spannend wordt

Annemarie Snels 21 november 2021 Auteur
Als lid van de leesclub Uitgespeeld van Vrouwenthrillers las ik Uitgespeeld van Inge Spaan, uitgegeven via Letterrijn.

Cover
De cover laat een scene in een auto zien. Een vrouwenhand wijst de weg aan de hand van een plattegrond op haar schoot. Een persoon in een zwart/rood ruiten overhemd zit aan het stuur. We kijken door de voorruit van de auto, maar zien niks. De cover kan een vakantietripje voorstellen, maar aangezien het hier om een thriller gaat, wordt het in ieder geval geen fijne vakantie.

Auteur
Inge Spaan (1980) werkt sinds de afronding van haar studie accountancy in de beroepsgroep die door velen als één van de saaiste wordt gezien. Gelukkig kan ze haar creativiteit kwijt in het schrijven van boeken en verhalen. Haar debuut Oververhit is hiervan het resultaat. Inge is geboren en woonachtig in de Achterhoek.

Achterflap
Als Laura’s vader plotseling overlijdt, is het haar taak kleding uit te zoeken die hij in zijn kist zal dragen. Daarbij doet ze een ontdekking die ze liever niet had gedaan. Wat heeft hij te maken met de verdwijningszaak die volop in het nieuws is? Voor het oudere echtpaar dat van de aardbodem lijkt verdwenen, wordt het ergste gevreesd. Het blijkt om de ouders van Laura’s vroegere klasgenoot Rogier te gaan en Laura zoekt contact met de herrieschopper van twintig jaar geleden.
Laura’s collega Leendert besteedt een groot deel van zijn vrije tijd aan spelletjes in de digitale wereld. Zijn favoriete, recent ontdekte spel Klopjacht lijkt erg waarheidsgetrouw. Kan Leendert iets voor Laura betekenen in haar zoektocht naar de waarheid en kunnen ze samen een dramatische afloop voorkomen?

De achterflaptekst nodigt wat mij betreft uit om het boek te gaan lezen.

Mening
Inge Spaan schrijft lekker vlot en naar het einde toe erg spannend. De spanning begint voor mij pas zodra Leendert en Laura de link leggen tussen de moord en het spel. Hiervoor kabbelt het verhaal voort. Wat ik minder vind is dat ik aan het lezen ben en dan word ik plotseling, zonder waarschuwing, naar een andere tijd van de dag geduwd. Dit gebeurt een aantal keer. Een aankondiging of voor mijn part een witregel zou dan fijn zijn. De korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je bij de les blijft en doorleest. Het verhaal zit knap in elkaar, al is het jammer dat de auteur een aantal dingen oppert die verder niet meer aan bod komen of worden uitgelegd. Hoofdpersoon Laura blijft vlak en heeft niet de moed, onverschrokkenheid of doorzettingsvermogen van een journalist. Leendert daarentegen is knap uitgewerkt en gaat echt leven. Het originele van Uitgespeeld is dat de auteur lijntjes uitzet en oppert dat die met elkaar in verband staan, maar dat die uiteindelijk helemaal los van elkaar gezien moeten worden.
Kortom, Uitgespeeld is een prettig leesbare opvolger van Inges debuut Oververhit, met de nodige spanning, maar ook wat haken en ogen.

Al met al is Uitgespeeld van Inge Spaan voor mij 3,5 sterren waard. Dit omdat de spanning pas laat in het boek voelbaar werd, er wat stukjes worden beschreven die verderop niet worden beantwoord en ik hoofdpersoon Laura te weinig heb gevoeld in haar journalist zijn. Maar dit alles neemt niet weg dat UItgespeeld een origineel verhaal is dat op het laatst echt spannend wordt.

Meer recensies van Annemarie Snels