Leest lekker weg, sluimerend spannend

Annemarie Snels 05 mei 2021 Auteur
Ik mocht deelnemen aan de Thrillzone leesclub 220, In de knel van Heleen Smit. Hierbij mijn recensie over deze thriller.

Cover
De cover toont een krachtige foto van een vervallen schuur met in de deuropening een slanke langharige vrouw. Het daglicht achter haar maakt haar verder onherkenbaar. De vrouw komt de vervallen schuur inlopen. De naam van de auteur staat er klein op, de titel juist erg groot in twee tinten geel met daarbij een teaser in het wit. Een mysterieuze cover die spanning belooft.

Auteur
Heleen Smit (Ede, 1983) studeerde journalistiek en is redacteur bij een nieuwswebsite voor de food- en agribusiness. Ze woont in Doetinchem met haar vriend en twee honden. Op het verkeerde moment is haar debuut. In de knel is haar tweede thriller die wordt uitgegeven door De Crime Compagnie. Het is mijn eerste kennismaking met de schrijfster.

Achterflap
Noor Aalberts is gelukkig met haar stadse leven in Amsterdam, al staat dat in groot contrast met haar jeugd in de Achterhoek. Na een noodkreet van een familielid keert Noor terug naar de boerderij waar ze is opgegroeid maar al jaren niet meer is geweest. Ze treft een complete chaos aan en haar vader is nergens te bekennen. Kan Noor het bedrijf nog redden en ten koste van wat?

Mening
De schrijfstijl van Heleen Smit is helder, prettig en sluimerend spannend. Ze schrijft beeldend en to-the-point, geen moeilijk gedoe of opsmuk en daarmee passend bij het leven op een boerenbedrijf. Het plot van In de knel zit goed in elkaar en houdt de spanning voortdurend vast, maar kent geen spectaculaire hoogte- of dieptepunten in de spanningsopbouw. Het is geen plot dat mij hartkloppingen bezorgde of me op het puntje van mijn stoel liet zitten, desondanks heb ik het met plezier gelezen. De korte hoofdstukken lezen lekker weg.
De afwisseling van het perspectief van Noor en van haar vader is prettig en draagt bij aan de spanning. In het begin had ik wel het idee dat ik zonder waarschuwing vanuit Amsterdam plotsklaps in het boerenleven terechtkwam, die overgang was erg abrupt. In de knel heeft me zeker geboeid en dankzij de korte hoofdstukken heb ik mijn aandacht er altijd bij kunnen houden. Het thema van wietplantages in (boeren)schuren is actueel en origineel. Dat maakt In de knel speciaal. De uitwerking vind ik goed, maar niet opmerkelijk anders dan het gemiddelde spannende boek.
Noor evolueert van een wat naïef stads meisje tot een stoere boerenmeid die er alles aan doet om het leven van haar familie terug op de rit te krijgen. De moeder van Noor is dan misschien vreemd/dement, ze staat wel voor haar gezin en de melkveehouderij die ze samen met haar man heeft opgebouwd. Ze is tot alles bereid om de criminelen van het erf te houden. Daarmee onderscheidt ze zich van de rest. Die passie spreekt me erg aan. Ik zou Esther iets meer haar op haar tanden willen geven, dit zou een extra spannend lijntje aan het plot kunnen opleveren. De rest van de personages blijft hangen in de eigen wereld/waarheid en dat is prima voor dit verhaal.
Wat ik altijd jammer vind, zijn spelfouten in een boek. Ook in dit boek heb ik er een aantal aangetroffen, o.a. in hoofdstuk 29 waar ontspannen staat in plaats van ontsnappen. Dat is toch een andere emotie. Ook mist hier en daar een woord,. Hoewel een boek uitgeven mensenwerk is, storen met dit soort fouten in een boek van een professionele uitgeverij.

Mijn beoordeling
 Spanning: 7 punten, omdat de spanning constant sluimerend aanwezig is, maar me nooit het ‘op het puntje van mijn stoel’- gevoel heeft gegeven.
 Plot: 8 punten, omdat de structuur goed in elkaar zit en het verhaal helder en logisch is opgebouwd. Je kunt merken dat er research is gepleegd naar het boerenleven.
 Leesplezier: 8 punten, omdat ik mede dankzij de korte hoofdstukken en de sluimerende spanning van dit boek heb kunnen genieten.
 Schrijfstijl: 8 punten, omdat het boek prettig leest, zonder moeilijke woorden en met sluimerende spanning.
 Originaliteit: 7 punten, omdat het thema actueel is, maar de uitwerking niet opvallend anders dan het gemiddelde spannende boek.
 Psychologie: 8 punten, omdat de beweegredenen van de personages redelijk tot goed zijn uitgewerkt en enkele personages evolueren.

In de knel van Heleen Smit krijgt van mij een 7,6, afgerond 4****

Meer recensies van Annemarie Snels