VUURDUIVEL: VLOT LEESBARE 'HETE' THRILLER

Annemarie Snels 08 november 2022 Auteur
Voor de Thrillzone leesclub 297 mocht ik Vuurduivel van Nathalie Pagie lezen. Hieronder mijn recensie.

Hoofdstuk 1 van Vuurduivel zet je als lezer meteen op scherp. De zelfontbranding van Kristie, de vrouw van hoofdpersoon Jake en moeder van de kleine Sam, belooft een horrorverhaal. Gelukkig blijft Nathalie Pagie bij haar leest. Vuurduivel is geen horror, maar een vlot leesbare thriller die van begin tot einde lekker spannend is. Met af en toe een kleine adempauze. Vooral de laatste honderd pagina’s zit de vaart er goed in. De korte hoofdstukken helpen hier ook bij.
Vuurduivel is een ecothriller. De teloorgang van het milieu in Australië (het verhaal speelt zich af tussen 2040 en 2055) is een van de belangrijke spanningselementen. Australië en zijn inwoners worden voor de tweede keer in vijftien jaar geteisterd door grote branden, veroorzaakt door de Vuurduivel. Nathalie Pagie heeft een zeer originele methode bedacht om deze branden te laten ontstaan. Zo origineel dat zelfs blussen met water averechts werkt.
De personages zijn goed beschreven, zodanig dat ik ze echt voor me zag. De wisseling in perspectief, dat switcht tussen de held Jake, zijn zus Emily en de Vuurduivel, werkt hier aan mee. Zelfs de Vuurduivel heeft menselijke kanten en krijgt daardoor een gezicht. Al is hij natuurlijk een psycho die onder het mom van het ‘heilige’ doel, slechts een ding voor ogen heeft: erkenning voor zichzelf.
De setting Australië komt duidelijk terug in de plaatsnamen van de hoofdstukken. Ook kun je in Vuurduivel de zeer verschillende gebieden van Australië terugvinden. De rode woestijn rondom Alice Springs, het klammige in Darwin. Ik ben zelf in Australië geweest en kon me er tijdens het lezen weer terugzien.
Het verhaal zit goed in elkaar zit, de verhaallijnen komen goed bij elkaar. Ik had alleen iets te snel door wie de Vuurduivel moest zijn.
De boodschap die Vuurduivel mij heeft meegegeven: ben een beetje zuinig op onze aardbol, we hebben er maar 1 van.
Al met al een dikke 9 voor deze 13e thriller van Nathalie Pagie.

Meer recensies van Annemarie Snels