Veelbelovend, maar...

Anoeska 05 april 2020 Auteur
Het is zeer moeilijk om kort samen te vatten waar dit boek over gaat. De uitnodigende cover, de mysterieuze flaptekst en vooral het poëtische kantje aan het boek; lokken de lezer. Helaas gaan die elementen, gaandeweg het boek, zich tegen de auteur keren.

De achterflap is zeer uitnodigend en toont een mysterieuze verhaallijn. Wanneer de lezer eenmaal aan het boek begint, is die mysterieuze zijde niet op te merken. Het verhaal is echter wel verwarrend en niet duidelijk weergeven. Na meer dan de helft gelezen te hebben, was er nog steeds geen duidelijke verhaallijn aanwezig. Wat het boek vrij langdradig en saai maakt.
Hoewel het poëtische kantje net een aantrekkelijk gegeven is, toont de inhoud het tegendeel. Dit heeft vooral te maken met de vervelende schrijfstijl van de auteur. Je merkt als lezer op dat hij verschillende pogingen doet om literair over te komen. De oudbollige woordkeuze maakt het boek niet toegankelijk voor meerdere generaties, en beperkt zich zelfs tot een heel selecte doelgroep. De geleerde woorden idem. Daarnaast is de auteur ook goed in het zichzelf tegenspreken. Zinnen waarin A beweerd wordt en twee woorden verder B wordt beweerd. Dubbele ontkenningen maken het verhaal extra verwarrend.
Alle elementen bleven oppervlakkig. Zowel de plot, als de setting en personages. Niets was veelzeggend. Een boek dat over familie gaat, is gebruikelijk emotioneel. Helaas bevat dit boek geen enkele emotie. Op geen enkel punt kan de houding van personages gelezen worden: waren ze gelukkig? Waren ze ongelukkig? Waren ze boos? Waren ze bang? Niets van dit alles werd duidelijk gemaakt door de personages. Voornamelijk omdat de personages zeer statisch waren. Er zat geen leven en beweging in de dialoog. Zelfs de gesprekken tussen de verschillende personages bleven oppervlakkig. De lezer krijgt geen enkele mogelijkheid om met de personages een band op te bouwen.
Hoewel er allerlei zaken aan het licht moeten komen, zijn er geen spanningselementen die naar een climax toewerken. Het boek blijft steeds eentonig.

Na iets meer dan de helft gelezen te hebben, was het voor mij duidelijk: dit boek zal mij niet weten te bekoren. Halfweg het boek is er nog steeds geen plot vooruitgang. Daardoor heb ik het boek aan de kant gelegd.

Meer recensies van Anoeska