Sterke elementen, enige valkuilen

Anoeska 02 oktober 2020 Auteur
Het boek 'de verwisseling' vertelt het verhaal Izabela en haar geliefde Bill. Beide zijn vooraan in de twintig wanneer de Tweede Wereldoorlog zich afspeelt. Het verraad van Izabela's vader en broer, zorgt ervoor dat zij en haar moeder achterblijven op de boerderij. Terwijl ze graag wilde studeren. Tot Bill komt...

Het boek leest zeer vlot en is vooral op een toegankelijke manier geschreven. De auteur schrijft over het algemeen niet zo beeldend, maar speelt hoofdzakelijk in op gevoelsmatige aspecten: emoties oproepen, levendige lichaamstaal en verdere. Overigens bevatte het boek enkele zinnen die zeer stroef aanvoelde. Het is onduidelijk of dit aan de -eventueel slechte- vertaling lag, of eerder aan de schrijfstijl van Maggie Brookes. Het was sporadisch, maar viel toch op.
Een aangrijpend en emotioneel verhaal dat vooral een actuele boodschap bevat. Hoewel het op veel plekken zeer droevig aanvoelt, is het toch ook een boek dat een hoopvol gevoel overbrengt. Vooral het hoofdthema liefde wordt in vele contexten geplaatst en op een zeer mooie manier weergeven. Door die eigenheid in emotie slaagt de auteur erin om de personages zeer 'echt' aan te laten voelen. Je gelooft hen als lezer, en leeft gedurende het hele boek met hen mee.
Langs de andere kant werden de twee hoofdpersonen wel op een zeer onvolwassen manier neergezet. Als lezer word je hierdoor beïnvloed en dat zou eigenlijk niet mogen. De objectiviteit tegenover de personages verdwijnt hierdoor. Na enige tijd gaat de lezer zich -mogelijks kunnen- ergeren aan de houding van beide hoofdpersonen.
De nevenfiguren waren vlij vlakke figuren, maar hadden geen nood aan een vol karakter. Dat zou enkel het plaatje van de twee hoofdpersonen naar de achtergrond gedreven hebben. Het is net mooi dat de auteur echt de spotlight op beide hoofdpersonen heeft willen richten, om de lezer zo tot het uiterste te kunnen drijven qua emoties. Het is zeker een boek waar mogelijks een traantje bij kan vallen.
De setting speelt hier ook een zeer belangrijke rol in, en is mooi uitgewerkt. Je want jezelf in die tijden, en krijgt ook meer een beeld van het alledaagse leven. Zeker in het begin van het boek, merk je dat de boerderij tot leven komt om willen van de setting. Het visualiseren van dit verhaal, is zeker geen struikelblok tijdens het lezen.

Het zetten van vraagtekens bij de 'waarheid' achter dit boek, is zeker niet misplaatst. Online is weinig achtergrond informatie te vinden over het waargebeurde verhaal en ook weinig over het onderzoek van de auteur. In het boek zelf werd ook dit niet mooi uitgelicht of aangehaald.
Daardoor kan de lezer zichzelf vragen stellen bij enkele scènes die af en toe niet zo geloofwaardig over lijken te komen. Hoewel de auteur een zeer aangename schrijfstijl heeft, vertelt ze niet overtuigend. Online duiken ook veel reacties op dat er geen bewijs is van het bestaan van de twee hoofdpersonages in het echte leven. Ook daar boet het boek in aan geloofwaardigheid.
Uiteraard is dit element niet voor elke lezer relevant noch belangrijk, overigens: historische romans zijn voor vele het collectieve geheugen. Er moet zorgvuldig omgesprongen worden met: fictie - gebaseerd op en waargebeurd.

Hoewel er enkele zeer sterke elementen aanwezig waren in dit boek, was er toch nog steeds iets dat ik miste. Een klein sprankeltje van iets wat dit boek wat meer pit zou geven. Mijn verwachtingen lagen relatief hoog, en zijn niet bepaald ingelost.

Meer recensies van Anoeska