Aangrijpend

Anoeska 04 oktober 2019 Auteur
Dit is absoluut een van de aangrijpendste boeken die ik dit jaar gelezen heb. 'Het zoeken van Vera' vertelt letterlijk waar het boek over gaat, maar heeft ook zo'n diepe tweede betekenis. I.v.m spoilers ga ik deze niet kunnen vermelden in deze recensie, maar ik raad je zeker aan om het boek te lezen en die twee betekenissen zelf te ontdekken.

De personages in dit verhaal zijn zeer divers. Verschillende nationaliteiten, culturen en religies komen aan bod. Al vond ik dat niet de precieze reden waarom ze zo divers waren. Naar mijn gevoel waren de personages zo divers omdat ze allemaal een andere reden hadden om het avontuur aan te gaan. Hun diversiteit maakte dat samenwerken moeizaam was, de redenen waren verschillen maar met een gemeenschappelijk doel wisten ze het toch maar te klaren.
Wat ik zo uniek vind aan dit boek is dat je beide hoofdpersonen (Vera en haar vader) vanuit twee hoeken leert kennen. Vanuit hun eigen perspectief, maar ook vanuit de ander zijn/haar perspectief. Dat vond ik zelf heel aangrijpend, confronterend met momenten. Hoe vaak grappen we niet dat we eens een keertje in de gedachten van iemand anders willen kruipen? Wel in dit boek gebeurt dat ook op een onrechtstreekse manier.
Hierdoor zijn de twee hoofdpersonen ijzersterk. De uitwerking ervan is grandioos. Het leek bijna alsof ik ze werkelijk kende en dat is wat je als lezer wil: die sterke band opbouwen.
Ook de nevenfiguren en zelfs de figuranten hadden meer dan een eigenschap. Je merkt dat de auteur de tijd heeft genomen om de personages echt te vormen. Om ze meer te maken dan een personage, maar een echt mens.

De boodschap van dit boek is ook zeer verschillend per lezer. Voornamelijk omdat het boek een heleboel thema's heeft: het zoeken van jezelf, je vrienden, geliefden, slechte dingen die op je pad komen, criminaliteit, de dood, confrontatie, een thuis vinden,... Het rijtje aan thema's is zo ontzettend divers en ook goed te combineren.
Dit is zo'n boek waarvan iedereen wel iets herkent uit zijn/haar eigen leven en omgeving. Het boek is actueel en relevant voor elke lezer. Zeker omdat de personages allemaal een zeer verschillende leeftijd hebben.
Dat maakt dat de boodschappen die de auteur in het boek verstopt heeft, dubbel zo hard binnenkomen. Ze zijn duidelijk. Ze kunnen jou als lezer ook aanzetten tot denken. Dat vond ik ontzettend fijn, dat het boek zo interactief voelde en zoveel meer was dan een paar letters achter elkaar.

Het enige wat ik miste was een beetje meer setting. De omgeving werd wel beschreven, maar de sfeer dikte het niet zo aan. Bepaalde scenes hadden emotioneler geweest als de setting daarop in had gespeeld. Voor mij was dat het enige minpuntje, maar zeker niet iets dat me tegenhield of me gestoord heeft.

Aan het einde van de dag ben ik iemand die met boeken kan huilen. Zelfs zonder die setting heb ik hier en daar een traantje weggepinkt. Het boek wist me echt als persoon te raken. De eerste paar minuten heb ik ook gewoon even ademgehaald. Dit is zeker een boek dat een diepe indruk bij me heeft achtergelaten.

Meer recensies van Anoeska