Rozen

Aspen 30 mei 2020
In Rozen volgen we Mary gedurende haar leven. We leren haar kennen vlak voor haar overlijden wanneer ze haar testament aanpast. Daarna gaan we snel terug in de tijd wanneer Mary 16 jaar is. Haar vader is net overleden en zij erft de gehele katoenplantage Somerset. In de tijd vlak voor de 1e Wereldoorlog is dit een grote schande. Voor Somerset wil Mary alles doen. Haar grote liefde Percy wil met haar trouwen maar hiervoor zou ze wel Somerset moeten opgeven.

De sfeer van het boek en de karakters zijn erg interessant. Je volgt Mary en Percy echt gedurende hun hele leven. Hierdoor sluit je ze echt in je armen. Het leven op de kantoenplantage is mooi beschreven. Maar ook de geschiedenis en gewoonte van het plaatsje Howbutker worden mooi beschreven. Gedurende de jaren gebeurd er dan ook veel.

Waar ik echter een groot probleem mee had was de opbouw van het boek. Doordat we bij een oude Mary begonnen wordt er gelijk al veel duidelijk over de dingen die er gaan gebeuren. Hierdoor waren er veel dingen ontzettend voorspelbaar. Natuurlijk gebeurde er wil dingen die je niet verwachtte maar hier kon je wel een vervolg aan koppelen. Dit nam voor mij het leesplezier echt weg. Ik heb er dan ook een paar keer aan gedacht om het boek weg te leggen.

Hoewel het een mooi boek was, was dit helaas niet iets voor mij. Wanneer je echter vooral geïnteresseerd bent in het liefdesverhaal is dit wel een aanrader. De liefde tussen Mary en Percy gedurende al deze jaren is namelijk wel erg goed beschreven.

Meer recensies van Aspen