Het kleine meisje van meneer Linh

Aspen 18 januari 2023
Samen met zijn pasgeboren kleindochter ontvlucht meneer Linh zijn door oorlog verscheurde land. Door de oorlog is zijn volledige dorp verwoest en is zijn enige zoon en schoondochter omgekomen. Zijn kleindochter heeft hij ongedeerd naast een door bomscherven onthoofde pop gevonden in het rijstveld.

Het boek geeft prachtig weer hoe moeilijk meneer Linh het heeft met het wennen aan zijn nieuwe land. Hij spreekt de taal niet, hij kent niemand, alle gebruiken zijn anders, mist zijn eigen land en alle mensen die kende en hij staat helemaal alleen voor de zorg van zijn kleindochter Sang diu. Gelukkig is het een gemakkelijk meisje wat niet veel vraagt. Meneer Linh bouwt een prachtige vriendschap op met meneer Bark ookal spreken ze elkaars taal niet. Meneer Bark maakt meneer Linh wegwijs in het nieuwe land en geeft hem een stukje vertrouwen.

Vooral de ontknoping vond ik erg aangrijpend. Gedurende het verhaal worden er zeker subtiele verwijzingen gegeven maar het kwam voor mij toch onverwachts. Het beschrijft heel mooi dat de het lichaam zichzelf beschermt tegen een te grote hoeveelheid aan verdriet en pijn. Dit is zeker een verhaal wat mij bij gaat blijven.

Meer recensies van Aspen