Zout van de zee

Aspen 04 februari 2023
Wanneer de tweede Wereldoorlog ten einde lijkt te komen proberen drie verschillende jongeren zichzelf in veiligheid te brengen wanneer ze elkaar tegenkomen. Door hun verschillende nationaliteiten zouden ze lijnrecht tegenover elkaar moeten staan maar om te overleven moet je soms samenwerken.

Ik had nog nooit een boek gelezen van Ruta Sepetys maar deze heeft mij werkelijk ten goede verbaasd. Wat een prachtig, meeslepend en ontroerend verhaal. Het is gebaseerd op een waargebeurd drama waar ik nog nooit wat over had gehoord maar wat mij nu zeker gaat bijblijven.

Tussen de verschillende personage zit een leeftijdsverschil van 6 jaar en dit is ook te merken in de toon van de personages. Emilia lijkt een stuk afhankelijker terwijl Florian en Joana meer de leiding nemen. Toch past de toon bij de personages en ook het verhaal. Dat het werd verteld vanuit jongeren maakte ook dat het voor mij een stuk aangrijpende aanvoelde.Het zijn korte hoofdstukken steeds wisselend van perspectief. Dit maakt dat het heel erg makkelijk weg leest.

Joana, Emilia en Florian waren allen leuke en interessante personages. Naast hun drang om in veiligheid te komen hadden ze elk hun eigen geheimen en redenen om te zijn waar ze waren. Hierdoor kunnen ze elkaar niet direct vertrouwen terwijl ze wel afhankelijk van elkaar zijn. Dit levert bijzondere situaties op.

Hoewel het een mooi gesloten einde is ben ik wel met wat vragen blijven zitten. Maar ondanks dat is dit absoluut een grote aanrader.

Meer recensies van Aspen