Ontroerend, rauw, grappig, liefdevol.

CarineHeijmans 07 juli 2023
Isaac, 29 jaar, heeft een vreselijk verlies geleden. Hij ziet het allemaal niet meer zitten en staat op de rand van een brug. Hij schreeuwt… en dan schreeuwt er iets terug. Hij gaat op onderzoek uit en vindt een 60 cm groot ei. Hij neemt het mee naar huis en dat is de start van een ongelooflijk avontuur. En tegelijk het begin van zijn weg terug uit de rouw en de wanhoop.

In eerste instantie wist ik niet zo goed wat van dit boek te vinden. Een ei… Dat leeft en leert praten en er af en toe een ontzettend zooitje van maakt. De vergelijking met E.T., die in het boek ook vaak wordt gemaakt, ligt voor de hand. Maar hoe verder ik in het boek kwam, hoe mooier ik het vond. En hoe meer ik de onderliggende symboliek zag. En dan wordt het een prachtig verhaal, over rouw, hoe iemand daar mee omgaat, helemaal kopje-onder lijkt te gaan, maar dankzij Egg uiteindelijk toch weer boven komt. Wie of wat Egg is zal voor iedereen anders zijn. En het geheim, dat laat in het boek aan het licht komt, is indrukwekkend. Eigenlijk zou ik het boek na dat einde nog een keer moeten lezen.

Ontroerend, rauw, grappig, liefdevol. Met af en toe bijzondere typografische onderdelen, zoals hele grote letters, een woordzoeker, tekst in de vorm van een ei. En leuke verwijzingen naar een groot aantal bekende films.

Niet gedacht dat ik een verhaal over een ei zo mooi zou vinden.

Meer recensies van CarineHeijmans