Denk op tijd na wat je nog zou willen zeggen!

CarineHeijmans 08 september 2023
Jeanie en haar man Niall werken samen in het familiebedrijf van haar ouders: een begrafenisonderneming in een klein Iers stadje. Daarbij heeft Jeanie ook nog de gave van haar vader overgenomen: zij kunnen horen wat de doden nog te zeggen hebben, kort na hun overlijden. Deze boodschappen geven ze dan door aan de nabestaanden, hoewel de vader van Jeanie hierbij de waarheid soms wel eens wat verdraait, als deze te verdrietig of kwetsend is.
Daar heeft Jeanie wel wat moeite mee. En de last van de boodschappen van de overledenen weegt soms zwaar. Als haar ouders onverwacht aankondigen dat ze met pensioen willen en de zaak aan Jeanie en Niall over willen doen, raakt ze in paniek. Want is dit wel wat ze met haar leven wil? Had ze in het verleden geen andere keuzes moeten maken? Want ze is dan wel getrouwd met Niall, maar haar grote liefde was iemand anders. Heeft haar plichtsbesef haar de verkeerde keuze laten maken? En is dat nog te veranderen?

Prachtig boek! En hoewel ik niets heb met paranormale zaken zoals overledenen, die praten, is het in dit boek zo mooi beschreven, dat er niets vreemds of ongeloofwaardigs aan is. Het laat je nadenken over wat jij nog zou willen zeggen. En dat het altijd beter is, om dat eerder, op tijd te doen. Veel passages raakten me, de ontwikkeling van Jeanie, de worsteling met de keuzes, die ze maakte, is prachtig weergegeven.

Heerlijk om weer een nieuwe schrijfster te ontdekken! Haar eerdere boek (Als alles is gezegd) gaat meteen op mijn wil-ik-lezen lijst.

Meer recensies van CarineHeijmans