Een absurd mooi en aangrijpend verhaal.

Een bankoverval mislukt, omdat de bank in kwestie geen cash geld in huis heeft. Als de (onhandige) overvaller vlucht rent deze een appartement binnen, waar op dat moment net een “open huis” wordt gehouden. De bezoekers hiervan (o.a. een lesbisch stel, een 87-jarige vrouw en een mysterieuze man met een konijnenhoofd als vermomming) worden zo van onschuldige woningzoekers gijzelaars. De politie gaat zich ermee bemoeien en bereikt, dat de gijzelaars worden vrijgelaten. Maar als de agenten daarna het appartement binnen gaan, vlak nadat ze een schot hebben gehoord, is daar niemand meer aanwezig. Waar is de overvaller, die gijzelnemer werd?

Het lijkt op het eerste oog een absurd verhaal. En dan is er ook nog die man op de brug, waar het verhaal mee begint. Niets lijkt verband te houden met elkaar. Het wordt verteld door een alwetende verteller, die zich regelmatig ook tot jou, de lezer richt. Afgewisseld met de politieverhoren van iedereen, in de hoop de waarheid te achterhalen. Maar naarmate het boek vordert, kom je erachter, dat alles en iedereen juist met elkaar samenhangt. Heel knap, hoe dat in elkaar is gezet! Voeg daar nog de geweldige personages bij, die je stuk voor stuk beter leert kennen, de humoristische manier van schrijven, die tegelijk ontroert en je laat nadenken over zaken, dan is dit een boek dat bovenin mijn lijstje van aanraders staat!!

“Dit is een verhaal over een bankoverval, een open huis en een gijzeldrama. Maar misschien nog meer een verhaal over idioten. Maar misschien dat niet alleen, ondanks alles. En het is ook een liefdesgeschiedenis, meer dan één zelfs”.

Meer recensies van CarineHeijmans