Bijzondere samenwerking levert mooi prentenboek af

Graaf Itti’ is het resultaat van de samenwerking tussen kinderboekenschrijfster Eef Rombaut en de tienjarige illustrator Leon Bullens. Een bijzonder tekentalent.

Eef Rombaut werkt aan de Universiteit van Antwerpen, is pedagogisch adviseur en kinderboekenschrijfster. Als Leon Bullens met zijn vader een boeklancering van Eef Rombaut en na afloop stuurt hij haar een tekening, waar na meer zullen volgen. Langzaam groeit er een vriendschap en vraag Eef Rombaut of hij samen met haar een boek wilt maken. Iets wat Leon Bullens geweldig vindt. De verhaallijn is van Eef Rombaut en Leon Bullens kreeg alle vrijheid voor de illustraties en mocht zich ook bemoeien met de verhaallijn.

Het verhaal speelt zich af in een land hier heel ver vandaan. Hier woont een arme koning in een grijs land. De schatkist is helemaal leeg en hij doet een oproep aan de bevolking om een idee te lanceren om de schatkist weer te vullen en zijn grijze bestaan op te fleuren. Er komen echter geen goede ideeën tot een klein jongetje met verf aan komt zetten en deze neergooit voor zijn voeten. De koning wordt boos en stuurt iedereen weg maar ziet dan hoe kleurrijk iets kan zijn.

Met slechts een zwarte pen en wat stiften begon Leon Bullens aan de illustraties van dit boek. Zijn inspiratie haalt hij uit street-art en ook Keith Haring is vindt hij goed. Dat is wel terug te vinden in de illustraties. Maar toch haal je er al een eigen stijl uit wat zich zeker nog verder zal ontwikkelen. Het is een hele prestatie wat hij op deze jonge leeftijd al doet. Hoe stoer is het immers om op tienjarige leeftijd al een eigen boek te illustreren? Grappig is ook dat zijn avatar op veel van zijn illustraties terugkomt. Een leuk extra zoekopdrachtje bij dit boek.

De illustraties beginnen in zwart/wit en krijgen steeds meer kleur en dat sluit prima aan bij het verhaal van de lusteloze koning in zijn grijze landje die wat meer kleur in zijn leven wilt. De boodschap, las ik, was wees creatief, wees anders maar blijf bij jezelf en verander niet voor de maatschappij. Deze boodschap komt goed tot uiting en is een mooie om mee te geven.

De tekst is eenvoudig, misschien een beetje te eenvoudig maar in het geheel sluit het prima bij elkaar aan. Mijn bewondering voor het tekentalent van de jonge artiest brengt mij er toe om het boek vier sterren te geven. Ik ben benieuwd of er nog meer werk van dit duo komt, het is een prima combinatie!

Meer recensies van Conny Schelvis