Originele jeugdthriller

Conny Schelvis 21 augustus 2019
Gruwelijke spel is slechts 90 pagina’s dik en dan is het een kunst om een een goed verhaal neer te zetten dat een goede opbouw heeft, boeit van begin tot het einde en uiteraard een goed einde heeft. En daar is Mirjam Hildebrand zeker in geslaagd ! Naast de uitdaging die de jongeren aangaan is het ook nog gelukt om de hoofdpersoon wat meer te laten spreken en bagage mee te geven. Iets wat je in andere jeugdthrillers nog wel eens mist. Daar gaat het vaak om de misdaad en niet om de achtergrond. Daan is een meisje met een zieke moeder wat zeker een stempel drukt op de manier waarin zij in het leven staat. Deze extra laag geeft dus iets meer mee aan het verhaal. Helaas is het door de lengte van het verhaal niet mogelijk dit bij alle personages te doen maar dat is ook niet wat je kan en moet verwachten van een kort verhaal.

Het verhaal is origineel en heeft mij heerlijk vermaakt. Hier en daar had het spannender kunnen zijn ( bijvoorbeeld door als Daan in de doodskist ligt geen telefoon mee krijgt zodat ze nog meer het idee heeft opgesloten te zijn in plaats van wel ) maar dit zijn kleine details. Persoonlijk heb ik nogal last van claustrofobie dus ik zou zelf niet eens de ruimte ingelopen zijn, laat staan in die kist gaan liggen, dus kon ik mij bij het benauwde gevoel prima inleven. Hierdoor beleef ik het verhaal misschien wat intensiever maar daar klaag ik niet over want ik vond het een prima verhaal om te mogen lezen.

Mirjam Hildebrand heeft een geslaagde uitstap gemaakt naar het genre jeugdthriller en het zal zeker aanspreken bij de doelgroep!

Meer recensies van Conny Schelvis