Een vrolijk prentenboek met een eigen lied

Conny Schelvis 14 december 2019
Rients Faber is zanger en speelt in de band “Kriegel” daarnaast is hij groot liefhebber van het Groningse dialect en vindt hij dat je kinderen moet laten kennismaken met de taal van de streek waar ze opgroeien. Het is dan niet verwonderlijk dat hij dit mooie project bedacht rondom Hen Engelien. Een vrolijk prentenboek met een eigen lied.

Hen Engelien is een bijzonder kip die op het Groningse platteland woont. Elke ochtend om half zeven gaat de boer naar zijn kippen toe en ziet dat Hen Engelien ontbreekt en als hij in de avond weer naar de kippen gaat zit ze gewoon netjes op stok. De boer snapt er helemaal niets van. Hij zou graag willen weten waar Hen Engelien elke dag zit en waarom ze nooit een ei legt in het hok.

Terwijl de boer dit raadsel niet op kan lossen komen wij als lezer er wel achter wat Hen Engelien uitspookt en waar haar eieren blijven. Ze gaat namelijk stiekem met de bus naar de stad. Daar ontmoet ze andere vogels met stadse fratsen en eet ze heel iets anders dan de graankorrels van de boer.

Hen Engelien is een apart, origineel en leuk vormgegeven prentenboek. De illustraties van Hilde Koop zijn tegen een achtergrond van foto’s, gemaakt door Bo Scheeringa, wat een leuk eindresultaat heeft. Als je het boek openslaat beslaan ze de hele rechterpagina en links zie je het verhaal, eigenlijk het lied van Hen Engelien, in korte zinnen en tweetalig. In het Groningse dialect en daaronder in een andere kleur in het Nederlands.

Het lied vind je compleet nog achter in het boek met akkoorden. Ik ben totaal niet muzikaal en ik spreek geen woord Gronings dus ik heb op het internet even het lied opgezocht en heb het boek nogmaals gelezen met het lied op de achtergrond. Nu was ik al bij het zien van de cover verkocht en had ik Hen Engelien na de eerste keer lezen al in mijn hart gesloten maar van het rockende nummer werd ik helemaal vrolijk. Ook een leuk detail is dat er ook nog een molletje op de kaft staat die af en toe in het boek op duikt. Dus je kunt er ook nog een zoekspelletje van maken als je dit boek samen leest met je peuter of kleuter.

Deze recensie verscheen ook op de site Kinderboeken en mijn eigen blog

Meer recensies van Conny Schelvis