Niet het beste avontuur met misdaadonderzoeker Koch maar zeker moeite waard

Conny Schelvis 17 januari 2024
Peter J. L. M. Bernink vertrok na zijn studie geneeskunde in Amsterdam naar Groningen om te promoveren en cardioloog te worden. In 2014 verscheen zijn eerste thriller rondom het personage Koch, neuroloog en misdaadonderzoeker. Een karakter waarbij hij in zijn verhalen ook zijn medische kennis waar nodig kan benutten. Inmiddels is dit de tiende thriller van zijn hand.

In dit verhaal draait alles om de familie Ganzevoort. Hans ter Weggen staat op het punt de vijfde echtgenoot van de schatrijke Laetitia Ganzevoort te worden. Hij heeft zijn twijfels want haar vier eerdere echtgenoten zijn echter spoorloos verdwenen en er zijn geheime huwelijkse voorwaarden. De vermoedens van de politie dat de familie zelf wat met de verdwijningen te maken heeft valt niet te bewijzen. Als er een vrachtwagen vol dode mensen wordt gevonden lijkt het familiebedrijf van Ganzevoort hiermee te maken te hebben. Maar ook hier ontbreekt hard bewijs. Besloten wordt de hulp van Koch te vragen. Deze misdaadonderzoeker werkt zeer onorthodox en via hem hopen ze wel antwoorden te krijgen. Zeker nu er ook een moord is gepleegd en het verhaal een heel ander kant op lijkt te gaan.

Wie eerder een boek van Bernink gelezen heeft is bekend met Koch en andere karakers die in de verhalen blijven terugkomen. Mocht dit je eerste boek zijn is er een korte terugblik waarin bepaalde karakters worden voorgesteld. Minimaal maar wel voldoende voorgesteld. De boeken zijn allemaal goed apart te lezen. De vertelstijl is eenvoudig en toegankelijk. De meeste hoofdstukken sluiten af met een zin die samenvat of een korte blik in de toekomst geeft. Iets wat ik wel kan waarderen.

“op huwelijkse voorwaarden” heeft als ondertitel “ dodelijke dwangbuis, verstikkende leegte”. Een ondertitel die ik niet als meerwaarde beschouw. Het geeft een extra trigger die extra verwachtingen geeft maar helaas in dit boek niet waar kan maken. Na het boek gelezen te hebben zat ik nog steeds een beetje met die trefwoorden. Ik heb al zijn thrillers gelezen en dit is niet zijn beste werk maar zeker de moeite waard. Ik ben denk een beetje verwend dat ik zijn vorige boeken heb gelezen waar meer spanning en minder voorspelbaarheid in zat.

Bij dit boek liep ik er tegenaan dat het in het begin een beetje kabbelde en het even duurde voordat het wat meer spanning in kwam. Het onderwerp leent zich er wel voor maar het duurde even voor ik, net als in andere avonturen van Koch, in het verhaal zat. Eenmaal in het verhaal is het toch weer kunstig hoe de auteur alles weer weet samen te brengen. Dat zaken die toeval lijken helemaal niet zo toevallig was. Dat er toch weer leuk gevonden twisten in zaten en een prima einde.

Voor een thriller van Nederlandse bodem kan ik zeggen dat deze auteur wel in mijn top tien zit en ik zijn werk zeker blijf volgen. Hopelijk dat een volgend avontuur van Koch (of misschien mag hij met pensioen en komt de auteur met heel wat anders) dat mij weer op het puntje van de stoel weet te brengen

Meer recensies van Conny Schelvis