Krachtig

Crissyzee 28 augustus 2020
Een van de krachtigste boeken die ik ooit heb gelezen. Een levensverhaal van Edith, die Auschwitz overleefde maar daarna nog steeds in de hel leefde (ptss), waarop zij de keuze heeft gemaakt om geen slachtoffer meer te blijven van het leven. Als psycholoog (91 jaar oud en nog steeds werkzaam!!) begeleid ze de meest uiteenlopende casussen van clienten, die allemaal één ding gemeen hebben; iedereen heeft de keuze om vrijheid en liefde te omarmen, in plaats van gevangen blijven in je eigen gedachten.

Ik denk dat het boek in veel opzichten voor veel mensen herkenbaar is, en zoals Edith in haar voorwoord prachtig zegt:
"Ik wil niet dat je mijn verhaal leest en zegt: mijn lijden is minder belangrijk. Ik wil dat je mijn verhaal leest en zegt: Als zij het kan, kan ik het ook!"
Ik heb zelf persoonlijk ontzettend veel aan dit boek gehad. Het heeft me mijn ogen meer doen openen over mijn eigen trauma's en de keuze die ik hierin heb.
Het is een mooi, maar soms ook confronterend en pijnlijk boek, maar het is de waarheid. Dit is een écht verhaal van een vrouw die de hel heeft overleefd, en daarna haar eigen hel onder ogen is gekomen om daarmee anderen weer te helpen.

Meer recensies van Crissyzee