Interessant stukje geschiedenis!

Crissyzee 17 april 2023
3,5 ster

Nadat ik "Het Meisje Met De Blauwe Ster" had gelezen van deze auteur, keek ik erg uit naar haar nieuwste boek "Het Verzetsmeisje".

Wederom speelt deze historische roman zich af tijdens WOII en wederom heeft Pam Jenoff ervoor gekozen om een vrij onbekende gebeurtenis als rode draad te pakken en daar een volledig fictief verhaal omheen te schrijven. Dit maakt dat ik haar boeken dan ook graag lees; naast ontspanning leer ik ook nog een (voor mij) onbekend stukje geschiedenis!

Vanuit 3 verschillende perspectieven volg je 3 dappere en sterke vrouwen (Micheline, Lily en Hannah). Fijn dat er gekozen wordt voor de kracht van vrouwen!
Als lezer wordt je meegenomen in het spannende verhaal. Wel merkte ik dat ik een beetje boven het verhaal bleef hangen ipv dat ik mij écht naast de personages voelde staan en mij kon inleven in hen. Ik kan er niet zo goed de vinger op leggen waar dat precies aan ligt. Dit zorgde voor mij voor enige afstand tussen mij en de personages, maar hierdoor las het verhaal dan ook wel weer erg snel en vlot weg! De schrijfstijl van Pam Jenoff is fijn en als je eenmaal in het boek zit dan is hij uit voor je er erg in hebt.

Als ik kritisch kijk dan heb ik wel een puntje waar ik mijn vraagtekens bij heb. Aangezien ik veel WOII verhalen lees, zie en hoor vraag ik mij af of dit verhaal historisch wel klopt. De auteur geeft in het nawoord wel aan dat de originele gebeurtenis afspeelde in 1943 ipv 1942, maar dan nog had ik het gevoel dat de personages veel meer wisten (en konden doen) dan in die tijd mogelijk was. Ook miste ik af en toe een tijdsaanduiding. Het verhaal begon in februari 1942 maar daarna had ik geen idee meer of het nou april, juli, september, december etc was. Zo'n kleine aanpassing had voor mij een groot verschil kunnen maken, maar wellicht is dat persoonlijke smaak.

Maar dat opzij gelegd heb ik erg genoten van Het Verzetsmeisje. Voor de liefhebber van de historische roman zeker een aanrader en ik kijk uit naar haar volgende boeken. Pam Jenoff is voor mij zeker een auteur die ik blijf volgen en lezen!

Meer recensies van Crissyzee