Aanrader voor de leeslijst!

Crissyzee 08 september 2022
Meestal als ik reviews schrijf dan vliegen m'n vingers over het toetsenbord. Vrijwel zonder na te denken, alsof vingers direct weten wat mijn hoofd wil zeggen.

Dit keer is het anders, ik weet gewoon even niet wat ik moet zeggen. Lotte, Hannah & Emmy heeft mij zo in mijn hart geraakt dat ik er stil van ben. Dat ik de laatste bladzijde 4x heb moeten lezen omdat de tranen zo hard over mijn wangen liepen dat ik gewoon geen letter meer scherp kon zien.

Ik heb de 3 meisjes in mijn hart gesloten. 3 Tienermeisjes die zomaar de oorlog in werden gezogen en op hun eigen manier moesten overleven. Vanuit de 3 perspectieven volg je Lotte Hannah & Emmy tijdens de tweede wereldoorlog in Arnhem. En juist dit maakt het boek zo sterk. Je leest niet alleen vanuit een Joods meisje (Hannah), maar ook vanuit haar vriendinnen Lotte, die in het verzet zit, en Emmy waarvan de ouders NSB zijn. Dit maakt het verhaal volledig en zorgt voor een compleet beeld.
Je leeft met de meisjes mee, houdt je adem in tijdens het lezen en voor je het weet is het boek uit.
Een meeslepend verhaal over keuzes maken, vriendschap, angst, liefde en overleven in een verschrikkelijke tijd.

Ondanks dat het een fictief verhaal is, denk ik dat dit boek mij zo geraakt heeft omdat het zich in en rond Arnhem afspeelt. Het is iets menselijks; als dingen een ver van je bed show zijn komt het vaak toch minder hard binnen dan wanneer het gebeurd in de stad waar je zelf woont. Als je leest over je plaatsen waar je zelf komt. Want elke keer als ik nu over de Zijpendaalseweg naar werk rij, denk ik met een brok in mijn keel aan Lotte, Hannah en Emmy. Ze staan voor mij als het ware symbool voor alle verschrikkingen die zich hebben afgespeeld in en rond Arnhem 1941-1945. Corrine Baard-Post heeft met dit boek de oorlog in Arnhem op begrijpelijke taal beschreven zodat het erg toegankelijk is en ook jongeren een beeld krijgen van hoe het leven in Arnhem in oorlogstijd eruit zou kunnen hebben gezien voor iemand van hun leeftijd. Een aanrader voor de leeslijst!

"Ze had bewondering voor Riets opgeruimde karakter en de belangeloze manier waarop zij en haar man een wildvreemd gezin hielpen. Ze wist eerlijk gezegd niet of zij hetzelfde zou hebben gedaan. Ze hoopte van wel, maar wist het niet zeker."

Een prachtig boek dat 100% het lezen waard is voor jongeren (maar ook ouderen!) die in en rond Arnhem wonen. Maar ook als je niet uit de buurt bent en geïnteresseerd bent in verhalen uit WOII is Lotte, Hannah & Emmy zeker aan te raden. Een belangrijk stuk geschiedenis, opdat wij niet vergeten.

Meer recensies van Crissyzee