Lees de achterflap niet!!

Crissyzee 18 maart 2023
Een 'nieuwe' standalone van Charlotte Link!
Waarbij ik 'nieuwe' even tussen haakjes zet, want hij is namelijk opnieuw uitgebracht. Het boek zelf is in 2006 al geschreven en is zelfs al eerder vertaal en uitgegeven onder de naam Echo van de Schuld.

Nadat ik onwijs had genoten van de Kate Linville serie van dezelfde auteur was ik extra blij dat ik van Xander uitgeverij ook deze standalone mocht lezen. Ik was erg benieuwd of ook eerder werk van Charlotte Link aan mijn verwachtingen zou voldoen.

In overboord volg je in de hoofdverhaallijn Nathan en Livia die met hun zeilboot een wereldreis willen maken. Tot het noodlot toeslaat en hun boot eindigt al snel op de bodem van de zee. Nathan en Livia komen terecht op het eiland Skye, waar de oud-werkgever van Livia zich al snel om hen bekommert.

In de zij-verhaallijnen volg je kort een aantal vermissingszaken van jonge kinderen. Er is een kindermoordenaar, maar wat heeft dit uiteindelijk te maken met Nathan, Liva, Virginia en Frédéric? Persoonlijk vond ik deze verhaallijnen het sterkst en spannendste, hier had ik graag meer over willen lezen.

Charlotte Link schrijft zoals we van haar gewend zijn. Vlot, interessant en weet de verhaallijnen langzaam maar zeker bij elkaar te brengen.
Toch heeft Overboord mij helaas niet volledig overgeblazen.
Voor mij zit dit voornamelijk in de achterflap. Ik deel deze bewust niet omdat er spoilers in zitten (een bepaald stuk wat op de achterflap staat begint pas na pagina 330!) en er staat zelfs een grote fout in. Zo staat er dat Nathan en Livia naar het eiland Skye zijn gezwommen na hun schipbreuk, terwijl dit helemaal niet waar is. Ook krijg je als lezer nauwelijks wat mee over hun schipbreuk terwijl de achterflap, cover en titel wat anders doet vermoeden. Persoonlijk vind ik het jammer dat hiervoor gekozen is want dit heeft voor mij een beetje afbreuk gedaan aan het lezen van het verhaal; mijn verwachtingen kwamen niet helemaal uit.

Overboord is geen hele spannende thriller, maar pakt je vooral op het psychische vlak.

Ik zou zeggen, sla de achterflap over, ga er blind in en oordeel zelf!

Meer recensies van Crissyzee