Heerlijke toevoeging

De sluipmoordenaar en de piratenheer

De eerste Novelle van deze reeks brengt Sam en Celeana naar Schedelbaai om een deal te sluiten met de Piratenheer. Dit gaat echter anders dan gepland waardoor Celeana een plan bedenkt om de deal te laten mislukken. Wat ik het leukste vond aan dit verhaal is dat je de relatie tussen Sam en Celeana beter gaat begrijpen en je er achter komt waar het voor hun begon. Je krijgt gelijk meer diepgang in de acties van Celeana waardoor je haar gedrag beter gaat begrijpen in de glazen troon serie. Het verhaal zat vol spanning en avontuur en ik heb hem in een ruk uitgelezen. Dit verhaal krijgt van mij 5/5 sterren.

De sluipmoordenaar en de genezer

De tweede Novelle bevat minder actie en avontuur maar gaat meer de diepgang in. Je komt erachter dat Arobynn het absoluut niet beviel wat Celeana en Sam met de deal hadden gedaan en je leert welke straf daar tegenover stond. Zoals ik al zei gaat deze meer de diepgang in, tuurlijk er zit actie in want het zou Celeana niet wezen als dat niet het geval was, maar je leert ook beter hoe zij denkt en hoe ze omgaat met de druk die Arobynn op haar legt. Al met al een goed verhaal dat zeker goed past in dit rijtje, het was niet mijn favoriet, maar het krijgt toch zeker wel 3/5 sterren.

De sluipmoordenaar en de woestijn

De derde Novelle gaat over de straf die Celeana moet uitzitten bij de sluipmoordenaarsveste in de woestijn. Je leert hier een stuk meer over de positie die Celeana heeft en hoe die weegt op haar schouders. Zoals ik al had verwacht gaat het ook hier meer over de diepgang dan de actie maar ook zeker geen slecht verhaal. Wat ik vooral erg mooi vond aan dit verhaal is hoe Celeana vriendschappen sloot en hoe ze bepaalde keuze's maakte omringd de eindstrijd van het verhaal. Je komt er steeds meer achter wat ze voelt en waarom ze acties uitvoert zoals ze dat doet. Dit verhaal krijgt 4/5 sterren.

De sluipmoordenaar en de onderwereld

Dit was het vierde verhaal in deze reeks en tevens ook mijn minst favoriet. Er zat voor mijn doen te veel drama in als je het vergelijkt met de andere verhalen en dat vond ik jammer, ik had graag die lijn doorzien willen gaan door het hele boek zodat het bij elkaar aansluit. Vanaf dit verhaal is Sam ook weer aanwezig en dat geeft de drama af, het was zeker niet slecht, maar het had van mij wat minder gemogen. Wat ik wel heel goed vind is de karakter ontwikkelingen van Sam en Celeana van vijanden naar geliefden, nu je dit ook zo allemaal leest begrijp je de reacties en de band tussen die twee ook een stuk beter. Dit boek krijgt van mij 3/5 sterren.

De sluipmoordenaar en het koninkrijk

Het laatste verhaal was voor mij een hele goede. Het sloot alles mooi af en eigenlijk merk je dat Maas het zo heeft afgesloten dat je gelijk door kunt in de glazen troon omdat het zo goed op elkaar afsluit. De gebeurtenis waarin dit stopt gaat namelijk in het eerste boek van de serie weer verder en dat is heel slim aangepakt. Als het om personages gaat is dit echt goed gedaan, door dit laatste verhaal ga je ze zoveel beter begrijpen en begin je ook echt meer te snappen wat er in de glazen troon serie zelf allemaal gebeurd en hoe dat in verband ligt met elkaar. Hele fijne afsluiting en die krijgt van mij 5/5 sterren.

Conclusie;

Zeker geen overbodige luxe om dit boek te lezen. Je snapt beter waarom Celeana soms reageerde zoals ze deed of welke acties ze deed. Alle relaties tussen haar en de sluipmoordenaars werden nu ook veel duidelijker. Dit is absoluut een goede keuze geweest om dit boek ook uit te geven en laten we daarbij heel eerlijk zeggen dat ik de schrijfstijl van Maas sowieso geweldig vind en de world building net zo fantastisch! Dit komt voor mij dus uit op  *5 van de 5* sterren als eind beoordeling omdat ik hem in een ruk uitlas en er heel erg van heb genoten. .

Meer recensies van Danique ( xaboutbooksx )