Een mooi zomers boek over angsten overwinnen en het (her)vinden van geluk

Demi Schoonenberg 03 november 2021 Hebban Recensent

Bucketlist vol geluk is het solodebuut van Rachael Lippincott na het succes van Vijf stappen van jou, dat ze samen met Mikki Daughtry en Tobias Iaconis schreef, en het boek Al die tijd, wederom met Daughtry. Bucketlist vol geluk is vertaald door Gerdien Beelen en volgt Emily, een meisje dat drie jaar geleden haar moeder verloor en sindsdien van een onbezorgde waaghals is veranderd in iemand die overal risico’s en gevaar ziet. Bijna al haar vrienden en haar ex-vriendje vermijden haar na een incident op een schoolbal, en Emily weet niet hoe ze ooit de warme zomer door moet komen, met een ongetwijfeld rampzalig laatste schooljaar in het verschiet. Dan verhuist echter haar oude jeugdvriendin Blake terug van Hawaï naar haar dorp, wat een serie gebeurtenissen in gang zet die misschien wel haar zomer - en geluk - kan redden.

Tijdens het opruimen van haar moeders spullen komt Emily een oude bucketlist tegen van haar moeder, vol met dingen die ze in de laatste loodjes van haar schooltijd gedaan wilde hebben om haar brave imago van zich af te gooien. Blake moedigt Emily aan om in haar moeders voetsporen te treden en staat vervolgens altijd klaar om haar te steunen als partner-in-crime. Het boek volgt voor een groot deel puntsgewijs de stappen van deze bucketlist, maar het is goed genoeg ingekleurd door de auteur dat het nooit echt voelt alsof er slechts een lijstje wordt afgewerkt.

De bucketlist zorgt ervoor dat Emily langzaam maar zeker uit haar schulp kruipt. Ze worstelt nog steeds met haar verdriet over haar moeder en daarnaast ook met groeiende, ingewikkelde gevoelens die ze probeert te onderdrukken, al betekent dit dat ze haar geluk misschien nooit terug zal vinden. Thema’s als rouw, zelfacceptatie en angsten overwinnen komen voorbij en worden zorgvuldig uitgewerkt door Lippincott op een realistische manier die gelukkig nergens aanschurkt tegen het melodramatische aan.

Het zomergevoel spat van de pagina’s af en de groeiende vriendschap - en misschien wel wat meer dan dat - tussen Emily en Blake wordt heel goed uitgewerkt. Hun relatie is overtuigend en hun groeiende band is mooi om over te lezen. Ook al is het snel duidelijk hoe het boek gaat eindigen, het belangrijkste is de weg die Emily aflegt om daar uiteindelijk te komen. Ze maakt dankzij Blake een persoonlijke groei door die haar misschien wel in staat stelt om zichzelf eindelijk te accepteren voor wie ze is - en wie ze zou kunnen worden:

'Mijn hart bonkt luid, mijn schenen tintelen van de klap op het water en het schrijnende gevoel wordt meteen intenser bij de gedachte aan een tweede sprong.
Maar ik voel me... opgetogen. Alsof mijn lichaam geslapen heeft en ik het net met een schok wakker heb gemaakt. Alsof ik het nooit op de juiste manier gebruikt heb en het me nu aanspoort om dat te doen, alsof er adrenaline lag te sluimeren in mijn aderen die er nu doorheen stroomt en me het gevoel geeft dat ik alles kan overwinnen.
Het maakt dat ik me een heel klein beetje... onoverwinnelijk voel.'

Bucketlist vol geluk is een mooi, zomers boek vol met vriendschap en liefde, maar vooral ook angst en verdriet en hoe je hiermee om moet gaan. De lengte van het boek is precies goed en ondanks de weinig verrassende verhaallijn en het voorspelbare einde is het een heel vermakelijk en fijn Young Adult-boek met realistische personages en geen zoetsappigheid.

Meer recensies van Demi Schoonenberg