Bekende opzet, maar goed uitgewerkte personages en plottwisten

Demi Schoonenberg 14 september 2021 Hebban Recensent

De Genezer van Zalindov is het eerste deel van een nieuwe trilogie van Lynette Noni en is vertaald door de Vertaalzusjes. Het is de eerste serie van deze auteur die we in Nederlandse vertaling mogen ontvangen.

Kiva is een zeventienjarig meisje dat al tien jaar lang zit opgesloten in Zalindov, een gevangenis waarin gevangenen uit verschillende landen terechtkomen en bijna nooit meer uitkomen. Ze is de hoofdgenezer van de gevangenis en kerft ook de Z van Zalindov in de huid van alle nieuwe gevangenen - mede de reden waarom de meeste gevangenen haar haten. Ze wacht tot haar familie haar komt bevrijden, maar dan wordt niemand minder dan de Rebellenkoningin binnengebracht met één dringende boodschap van haar familie erbij: ‘Hou haar in leven. We komen eraan.’

De Rebellenkoningin is erg ziek en moet noodgedwongen meedoen aan de Vier Elementproeven die niemand ooit heeft overleefd. De persoon die dat wél zou lukken verdient zijn of haar vrijheid terug. Volgens de regels mag echter ook een kampioen van de desbetreffende gedwongen deelnemer de Proeven op zich nemen, en in een vlaag van wanhoop biedt Kiva aan mee te doen in de naam van de Rebellenkoningin.

Kiva is daarmee de typische Young Adult-hoofdpersoon die tegen haar zin in een gevaarlijk spel wordt gesleept en een onwaarschijnlijke held wordt. Samen met medegevangene Tipp (die als een klein broertje voor haar is), een vrouwelijke bewaker genaamd Naari en nieuwe gevangene Jaren baant Kiva zich een weg door het harde leven in de gevangenis dat voor Kiva nog moeilijker wordt met de Proeven en een mysterieuze opkomende buikziekte die gevangenen met bosjes tegelijkertijd velt. Als genezer begint Kiva een onderzoek naar de oorzaak, met een onthulling die de spanningen in de gevangenis nóg meer op scherp stelt.

De Proeven zorgen voor een welkome spanning, met daartussen wat adempauze wanneer Kiva op onderzoek uitgaat om de heersende ziekte te proberen te genezen. Het tempo van het boek is goed en de actie wordt afgewisseld met welkome aandacht voor de personages en hun onderlinge relaties en problemen. Noni gebruikt iets te veel herhaling in haar werk (de boodschappen die Kiva ontvangt van haar familie worden elk hoofdstuk bijna wel herhaald, soms zelfs meerdere keren), maar afgezien daarvan is haar schrijfstijl prettig en beeldend genoeg om de lezer te boeien. Noni’s sterke kant is de uitwerking van de kwetsbare kant van haar personages die veel te verduren krijgen in de gevangenis, maar altijd steun hebben aan elkaar:

'Bied nooit je excuses aan omdat je van iemand houdt. Ook niet als het pijn doet. Vooral niet als het pijn doet.'

De opzet van het verhaal en de motivaties van de personages zijn misschien niet vernieuwend in het Young Adult-genre, maar desondanks weet Noni een boeiende setting te creëeren in Zalindov met personages waar je om geeft. Daarnaast zorgen de rap opvolgende plottwisten op het einde ervoor dat je na de laatste bladzijde het liefst meteen terug wil bladeren om bepaalde stukjes opnieuw te lezen met de nu opgedane kennis in je achterhoofd. Ook wordt de nieuwsgierigheid naar het volgende deel gewekt met een cliffhanger die voor veel lezers als een bom zal inslaan en de indruk wekt dat er nog een veel spannender vervolg belooft te komen.

Meer recensies van Demi Schoonenberg