From Russia with hate

Elbert Grift 17 november 2019
Het boek draait om Sashenka (16 jaar), dochter van een rijke joodse zakenman en een feestvierende hoerige moeder, beiden hebben nauwelijks tijd voor haar en laten de opvoeding min of meer over aan Lala, de gouvernante.
Geheel tegen de zin in van de ouders verzet ze zich tegen de macht van de tsaar (bourgeoisie)en sluit zich aan bij een revolutionaire groep (geholpen door haar oom) die onderdeel uit maakt van de ommezwaai die Rusland het communisme oplevert, we schrijven 1916.
In het 2e deel is Sashenka getrouwd met een machtig man, het huwelijk heeft 2 kinderen opgeleverd; het gaat mis als Sashenka in contact komt met een man die ze eerst verafschuwd maar hem daarna onweerstaanbaar vindt.
Dan worden Sashenka en haar man opgepakt en afgevoerd, maar het boek laat open wat er gebeurd is, in het derde is het aan een ambitieuze historica om uit te zoeken wat er gebeurd is waar iedereen is gebleven.
Op zich een goed boek, maar toch niet helemaal wat ik ervan verwacht had, ik vond de eerste 2 delen het beste, het laatste deel het minste, daar miste toch een goede spanningsopbouw die het boek naar 4 of 4,5 ster had kunnen tillen, nu blijft het boek steken op een 7 op de schaal van 10, en dan moet je dus bij Hebban kiezen tussen 3 of 4, deze keer kies ik voor een 3.

Meer recensies van Elbert Grift