Sterke, rasechte Christie!

elinevandm 09 oktober 2020
Vijf kleine biggetjes van Agatha Christie bestaat uit drie grote delen. We hebben eerst Carla Lemarchant die een beroep doet op Poirot en haar geval uitlegt aan hem. Zestien jaar geleden vergiftigde iemand Carla’s vader waarop de man stierf. Al snel kwam men tot de conclusie dat het Carla’s moeder Caroline was die de man naar de andere kant van de wereld hielp. Toch wil Carla graag dat Poirot de zaak onderzoekt en zo geschiedt ook.

Hij bevraagt een hele hoop mensen waaronder de mensen die indertijd aanwezig waren in de rechtszaal. Daarnaast ook de vijf biggetjes – de aanwezigen ten tijde van de moord in het huis waar de vergiftiging plaatsvond. We maken kennis met een goede vriend van de vermoorde man en diens broer, tevens is er de gouvernante, de zus van de daderes Caroline en dan hebben we ook nog de minnares (en aanstaande vrouw) van ons slachtoffer. Allen leggen hun zienswijze aan Poirot voor zoals zij alles beleefd hebben ten tijde van het gebeuren.

Poirot ontdekt al snel een heleboel en zo trekt hij in het derde luik zijn conclusies met een hele hoop plottwisten.

Vijf kleine biggetjes is weer een sterke rasechte Agatha Christie met de gekende elementen waarvan ik zo houdt. Aanvankelijk lijkt alles heel normaal, tot je dieper graaft en je dingen begint in vraag te stellen. Dan doemt er plots een heel ander verhaal op dat een compleet ander licht op de zaak laat schijnen.

Vijf kleine biggetjes heb ik snel uitgelezen omdat het me intrigeerde en ik al snel aanvoelde dat er een heleboel meer verborgen geheimen schuilgingen in het huis dan zo op het eerste zicht blijkt. Poirot stelt ook dit keer niet teleur en daarom beloon ik vijf kleine biggetjes met een mooie score van 4 op 5 sterren.

Meer recensies van elinevandm