Niets aan leesbaarheid verloren

Elss 22 april 2019
Het boek is voor het eerst verschenen in 1931, maar heeft nog niets aan leesbaarheid ingeleverd. Het beschrijft het leven van een Chinese boer rond het jaar 1900. Wang Lee is arm, maar weet rijkdom te vergaren doordat hij zijn geld belegd in het kopen van meer land en een arbeidzaam en deugdelijk leven leidt.
Het is fictie, maar het dagelijks leven met de waarden en normen zullen ongetwijfeld kloppen met de werkelijkheid van toen, zoals de feodale structuur en de positie van de vrouw. Thema’s zoals hebzucht en jaloezie zijn tijdloos.
Ondanks dat de cultuur voor ons vreemd en vaak gruwelijk is, is het de schrijfster gelukt om mij als lezer zonder moeite terug te brengen naar die tijd en mee te leven met Wang Lee.

Meer recensies van Elss