Mooi tijdsbeeld

Elss 11 februari 2020
Geluisterd via app "Luisterbieb". Het boek wordt voorgelezen door Liesbeth Staats.
Het boek speelt zich af in de jaren '50 van de vorige eeuw deels in Rusland en deels in de Verenigde Staten. In Rusland volgen we het ontstaan van het boek Dokter Zhivago bij de schrijver Boris Pasternak (of Borja) en zijn grote liefde Olga Ivinskaya. Het andere deel speelt zich af bij de CIA waar literatuur ingezet wordt als cultureel wapen.
De betrokkenheid van Olga bij het ontstaan van het boek leidt tot een 3-jarige verbanning naar een opvoedkamp in Siberië. Als Olga terugkeert weten zij en Boris zich voortdurend bespioneerd. Zij weten dat het boek nooit in Rusland uitgegeven zal mogen worden. Als Boris het manuscript aan iemand meegeeft die het het land uit smokkelt, is het maar afwachten hoe het met hun leven verder zal gaan.
Ondertussen worden er in de typekamer van de CIA meisjes voorbereidt om spionagewerkzaamheden te verrichten. Het zijn de ervaren Sally en de nieuweling Irina die de taak krijgen om de Russische editie Rusland in te smokkelen.
Het boek heeft nog meer verrassingen in petto als Irina en Sally elkaar wel heel erg leuk blijken te vinden.
Het boek is niet uitermate spannend, maar geeft een mooi tijdsbeeld van de periode na de Tweede Wereldoorlog als de Koude Oorlog op haar hoogtepunt is. In de Verenigde Staten zijn de vrouwen niet meer nodig in de industrie en zij moeten hun vrijheid en zelfstandigheid weer inleveren.
In Rusland vinden we de Goelags, de controles en het leven in de datsja's.
Het is een vlot geschreven boek met een duidelijke tijdsindeling. De voorleesstem vond ik niet altijd even prettig, soms wat kinderlijk.

Meer recensies van Elss