Boeiend verleden

Elss 24 maart 2020
Het boek over de zesde zus, Electra. En Electra is niet maar zo iemand. Ze heeft succes, is bloedmooi, rijk maar erg ongelukkig. Ze drinkt, snuift en slikt pillen. Dat wordt haar bijna fataal. Ze laat zich opnemen in een privékliniek en daar begint de verandering van de leeghoofdige, ongeïnteresseerde en oppervlakkig Electra. Langzamerhand wordt ze betrokken, warm, liefdevol en slim. Dat is wel een grote ommezwaai en natuurlijk is er een liefde en iemand die gered moet worden.
Electra ontmoet haar grootmoeder die haar geschiedenis vertelt en ze neemt ons mee naar Kenia aan het eind van de dertiger jaren van de vorige eeuw. De positie van de vrouw is een groot thema van dit boek. Studeren was al een heel ding, maar later er ook nog iets mee doen was ongehoord. Een groot probleem was het als je ongehuwd moeder werd en als zwarte vrouw had je nog grotere problemen.
Haar oma is Stella Jackson, een mensenrechtenactiviste die wordt gesteund door Obama. Ook Martin Luther King en Rosa Parks komen nog op de proppen. Het is eigenlijk allemaal te mooi om waar te zijn of liever gezegd teveel en daardoor misschien wat oppervlakkig. Net zoals in de vorige boeken heb ik het meest genoten van het deel dat zich in het verleden afspeelt. Cecilia heeft ook geen gemakkelijk leven, maar is een geloofwaardiger figuur met meer diepgang dan Electra.
Het boek eindigt met een cliffhanger. Er komt een deel zeven en die mag ik dan straks toch niet missen.

Meer recensies van Elss