Moderne Rémi houdt stand

Evelien Walravens 26 november 2019 Hebban Recensent
Het herlezen van favoriete jeugdboeken kan wel eens op een teleurstelling uitlopen. Zo niet Alleen op de Wereld van Hector Malot. Dit verhaal dat al in 1880 in Nederland verscheen, lijkt even tijdloos als altijd te zijn gebleven.
Zeker als je voor de herlezing de mooie uitgave uit 2016 hebt genomen. Voor deze uitgave bewerkte Tiny Fisscher de tekst en maakte er een wat frissere en meer toegankelijker boek van dat ook "de jeugd van tegenwoordig" zal aanspreken. De fantastisch mooie illustraties van Charlotte Dematons doen de rest.

Het verhaal van weeskind Rémi dat door zijn pleegvader wordt verkocht aan rondtrekkend artiest Vitalis blijft intact. Samen met Vitalis en zijn troep dieren trekt Rémi langs de Franse dorpen en steden om zijn kunsten te vertonen. Tijdens zijn reis komt hij voor enorm zware beproevingen te staan. Gelukkig zijn er ook mooie dingen die gebeuren maar altijd slaat het noodlot weer toe. Toen ik nog een kind was zorgde dit bij mij voor vele tranen. Als volwassen lezer bekijk je het verhaal toch anders en bleven de tranen nu weg. Ook kun je je afvragen of het wel realistisch is, zoveel onrecht en rampen als dat er op Rémi's pad voorbij komen.

Maar het verhaal van Rémi houdt stand, als klassiek maar ook als modern jeugdboek. De tekst van Tiny Fisscher is begrijpelijker maar ook de inhoud van het verhaal heeft zeker raakvlakken met de tegenwoordige tijd. Zo is de vergelijking van een rondtrekkende groep artiesten met de vele vluchtelingen die tegenwoordig door Europa moeten reizen zeker te maken. En thema's als liefde, verdriet, verlies, dood die veelvuldig in Alleen op de wereld aangehaald worden, maken het een tijdloos verhaal.

Meer recensies van Evelien Walravens