Desalnetniet

Evelien Walravens 02 augustus 2019 Hebban Recensent
Voor de jurering van de Longlist van de Hebban Debuutprijs 2019 mocht ik Desalnietbemind van Annabel Jonker lezen. Een boek dat ik zelf niet zo snel uit zou kiezen. De cover en de titel doen een feelgood roman vermoeden. Maar al snel blijkt dit boek van alles te zijn, behalve feelgood.

Advocate Martha ontdekt na de plotselinge dood van haar man Victor een aantal door hem volgeschreven schriften en een mobiele telefoon waar ze het bestaan niet van wist. De tekst in de schriften gaat voornamelijk over zijn lagere schooltijd en dit was op zijn zachts gezegd geen fijne periode in het leven van Victor. Vooral de rol die zijn onderwijzer meneer van Randwijk hierin heeft gehad, is voor Victor en zijn drie vrienden veel betekend geweest. Het verdriet en de eenzaamheid zijn groot bij Martha maar als ze ontdekt dat Victor er op zijn minst een dubbelleven op na hield, slaat dit om in boosheid en wil ze alles tot op de bodem uitzoeken. Ze weet de vrienden Peter, Floris en Oskar op te sporen en ze komt ook achter het lot van van Randwijk. Wat is hier gaande? En wat is de rol van Victor hierin geweest. En wie is de vrouw die rozen legde op het graf van Viktor aan het einde van de begrafenisdienst? Haar zoektocht voert Martha door heel Nederland, Frankrijk en zelfs tot in de ruige natuur van het Amerikaanse New Hampshire en wat ze ontdekt is niet fraai.

Over schrijfster Annabel Jonk is niet veel te vinden. Deze naam is dan ook een pseudoniem en je kunt je dan ook meteen afvragen of er niet een al bekende auteur achter deze naam schuilt. Vooral de soms mooie, bijna poëtische zinnen vol mythische verwijzingen doen vermoeden dat er hier al een kundig schrijver aan het werk is geweest. Maar juist deze zinnen leiden erg af van het verhaal, van de plot zou ik bijna zeggen want deze roman ontpopt zich bijna als een thriller maar wordt het niet. En dat wekt verwarring bij de lezer. Tel daar de nogal ongeloofwaardige zaken bij op die vooral aan het einde van het boek gebeuren en dit boek is van alles maar ook van alles net niet.

Meer recensies van Evelien Walravens