Dapper doorgaan

Evelien Walravens 20 maart 2020 Hebban Recensent
Ik volg Aafke Romeijn (1986) al een tijdje op twitter en instagram. Eerder wist zij al een behoorlijke snaar bij me te raken met haar debuutroman Concept M, een dystopische, politieke SF roman over een mysterieuze ziekte die Nederland in zijn greep heeft én verdeelt. Naast schrijver is Aafke ook muzikant. Haar elektropop album M kun je beluisteren als een soundtrack bij haar roman.

Volgers van Aafke weten dat zij aan depressies lijdt. Of eigenlijk is het steeds dezelfde depressie die een tijd weg kan zijn maar dan zijn kop weer opsteekt. In haar social media posts houdt ze haar volgers op de hoogte hoe het met haar gaat, hoe ze zich voelt en wat ze doet om op de been te blijven. In haar kleine dicht- en dagboekbundel Leegstand, dat zij in opdracht van literair festival Tilt in Tilburg schreef, loopt ze als het ware door haar depressie alsof het lege huizen en gebouwen zijn.
In het bundeltje zijn foto's, gedichten en proza te vinden, elkaar steeds aanvullend en ondersteunend. Het is hard, heftig, rauw maar ook ongelofelijk prachtig. En dapper! Vooral dapper dat zij haar lezers dit durft te laten lezen. Het is ontzettend persoonlijk maar het geeft de lezer ook heel veel steun. Omdat je leest dat ze doorgaat, hoewel ze wil opgeven. Maar dat niet doet.

In deze vreemde tijden waarin we thuis gehouden worden door een naar virus gaf dit boek mij veel kracht. Ik ben niet bekend met depressies, gelukkig niet. Maar door een chronische ziekte weet ik hoe het is om wel te willen maar niet te kunnen. Aafke laat zien dat we er door gaan komen, hoe dan ook!

Meer recensies van Evelien Walravens