Baantjer meets X-Files

Evelien Walravens 03 mei 2021 Hebban Recensent

Een nieuw fenomeen heeft zijn intrede gedaan in de Nederlandse thrillerliteratuur: het schrijverscollectief. In Amerika zijn dit soort ‘writers rooms’ vooral bekend van televisieseries; een collectief van scenarioschrijvers die werken onder de supervisie van een showrunner (hoofdschrijver) aan een project. In Nederland kennen we dit soort collectieven inmiddels ook al een tijdje. Het collectief Winchester Mcfly, bestaande uit zeven scenaristen, maakte zo al succesvolle televisieseries als Judas, Smeris, Vliegende Hollanders en Ares (voor Netflix) En nu hebben ze zich ook gestort op de 'papieren' thrillers. Onder de noemer 'De Detta Dossiers' kunnen we een hele reeks boeken verwachten waarin rechercheurs David Detta en Tess de Winter zich zullen bezighouden met het oplossen van occulte misdaadzaken. Bereid je voor op Baantjer meets X-Files met Nachtmerrie als deel een. Deel twee, Verdwaald, ligt binnenkort in de boekhandel en deel drie, Contact, wordt in de tweede helft van 2021 verwacht.

David Detta is een rechercheur van de Dienst Landelijke Recherche die zich in het verleden met een nogal vreemde undercoverzaak heeft beziggehouden. Hier is hij niet ongeschonden uitgekomen met als gevolg dat teamchef Ronald Bakola, die ooit een goede vriend van Detta was, hem nu niet meer vertrouwt en daarom Tess de Winter als partner aan hem koppelt. Zij moet hem in gaten houden met als doel bewijzen te vinden die Detta’s ontslag kunnen verantwoorden. Tess, die eigenlijk hoopt op een promotie, is niet echt blij met deze opdracht. Detta ook niet, hij heeft al snel door waarom hij ineens een partner toegewezen krijgt. Ze worden naar de provincie Groningen gestuurd waar in korte tijd een aantal moorden gepleegd zijn door mensen die beweren dat ze slaapwandelden en de opdracht voor de moorden in een nachtmerrie ingefluisterd kregen. Is hier sprake van een bovennatuurlijk fenomeen of is er iets anders aan de hand?

'Een eeuwenoude kwelgeest die via dromen een groep rijke, Groningse mannen afmaakt. Je zult het misschien niet geloven, maar dit is niet de gekste zaak waar ik ooit voor heb gestaan.'

In een snel, beeldend en filmisch geschreven relaas wordt de lezer door het Groningse platteland naar een kliniek voor plastische chirurgie gevoerd. Hier zal de ontknoping plaatsvinden van een bizar complot dat ook raakvlakken blijkt te hebben met Detta’s verleden.

Dat de auteurs van deze thriller vele scenario’s voor tv en film schreven is absoluut te merken in hun eerste deel van 'De Detta Dossiers'. De aandacht gaat vooral uit naar de visuele aspecten van het verhaal waardoor de uitwerking van de personages een wat minder grote rol toebedeeld krijgt. Toch weten ze er heel subtiel het verleden van David Detta in te verweven zonder al te veel af te dwalen. Ook de achtergrond van Tess de Winter wordt op een gegeven moment het verhaal ingeschreven, bijna zonder dat het opvalt. In korte, vlot geschreven hoofdstukken met veel dialogen weten de auteurs de spanning er in te houden tot het einde. Helaas wordt er echter ook een nogal excentriek stel lijkschouwers geïntroduceerd. Puk en Wander Polak hebben het bedrijf van hun vader na zijn dood voortgezet in een mobiel mortuarium. Volgens Detta zijn ze de beste in de Benelux. Voor de lezer komen ze nogal lachwekkend over.

'Tess de Winter weet niets van deze geschiedenis als ze achter de camper aan een camping op rijdt. Ze kijkt Detta verbaasd aan. "Ligt hier hun mortuarium?" Detta opent zijn ogen en ziet hoe de camper op een groot grasveld en bij een meertje parkeert. De zon staat laag en reflecteert in het water. Hij glimlacht. "Mooie plek. De vorige keer stonden ze op een vrachtwagenparkeerplaats."'

Maar ondanks dit misstapje heeft Winchester Mcfly een boeiend en spannend verhaal weten neer te zetten. De occulte zaken leiden niet tot ongeloofwaardigheid en zullen mensen die in de regel liever naar Netflix kijken zeker weten te boeien. Dat de zaak niet helemaal bevredigend opgelost wordt geeft de mogelijkheid voor een vervolg. Het smaakt naar meer.

Meer recensies van Evelien Walravens