Duik in het sterke vervolg op parel en tij

fantasybooklover3 15 februari 2024
☆ Blogtour recensie: sterren en sirenen van Anniek Rodenburg ☆
⭐⭐⭐⭐⭐

Sterren en sirenen is het sterke vervolg op parel en tij. En wat heb ik genoten van dit boek! Het boek las als als een vloedgolf, beantwoordde vragen die achtergebleven waren na het lezen van parel en tij en liet me van de ene verbazing in de andere vallen.

In sterren en sirenen las ik natuurlijk over de oude personages: Siënna, Thijs, Mark en natuurlijk Riv. Maar ook maakte ik kennis met Neeltje en Estellre. Beide zijn interessante personages met ieder hun eigen verhaallijn, verledens en eigen levensdoelen. Geheimen komen aan bod, sommige personen lijken niet te zijn wie ze zeggen dat ze zijn en Riv moet dingen verzwijgen voor haar vrienden die ze als een familie beschouwt.

Ook las ik in dit boek meer over Mauxo, zijn verleden en waarom hij doet zoals hij doet en heeft gedaan zoals hij deed. Het was een goede en sterke beslissing geweest van Anniek om dit boek uit twee perspectieven te schrijven: Mauxo en Riv. Waar het boek begon met Mauxo in een sterke, nieuwsgierig makende proloog, eindigde het boek met Riv die een beslissing maakte die alles zal veranderen. Voor haar, haar vrienden en voor de lezer.

Anniek heeft een hele fijne schrijfstijl. Het boek telt bijna 500 pagina's, maar hier zwem je als een zeemeermin doorheen. De schrijfstijl is beeldend, maar laat ook absoluut ruimte over voor eigen verbeelding. En dat is echt heel erg fijn, want zo leek het net alsof ik naast Riv en de anderen door Rotterdam liep... Of naast Riv door het water zwom als een zeemeermin.

Sterren en sirenen vond ik nog beter dan het eerst deel. Het zit supersterk in elkaar, heeft sterke personages, sterke dialogen, sterke backstories en een hele sterke worldbouilding. En de mooie quotes, mooie scènes en de ABBA easter eggs niet te vergeten natuurlijk! Het is voor nu helaas tijd om afscheid te nemen van dit boek, maar dit duurt hopelijk niet voor heel lang. Want er komt namelijk een deel 3! Hier kijk ik echt enorm naar uit. Want ook na het lezen van sterren en sirenen blijf ik achter met vragen. Ik ben heel erg benieuwd wat er gaat gebeuren in het vervolgdeel en kan dan ook niet wachten totdat deze uitkomt.

Deze recensie maakt deel uit van de blogtour. Heel erg bedankt Anniek en Clavis dat ik hieraan deel mocht nemen!

Meer recensies van fantasybooklover3