Boeiend maar jammer

George Knottnerus 25 maart 2020 Auteur
Een Noordse Pijlstormvogel trekt de halve wereldbol over van haar broedgebied naar haar overwinteringsplek. En een paar maanden later vice versa. Een wipsnavelkraai kan een stokje aan een houdertje bevestigen om daarmee bij een lekker hapje in een onbereikbaar bakje te komen. Een spotvogel leert duizendenéén liedjes uit zijn hoofd en maakt daar weer tienduizend improvisaties op. Een staartmees bouwt een nest uit wel twaalfduizend mos, gras en twijgjes compleet met isolatie en hangconstructie. De prieelvogel is een ware kunstenaar die samen met concurrenten en vrouwtjes net zolang knutselt met kleuren blauw totdat er sprake is van een top beeldhouwwerk.
Jennifer Ackerman neemt ons mee de wondere vogelwereld in en leert ons de laatste wetenschappelijke inzichten kennen over vogelgedrag en het vogelbrein. Miljoenen jaren geleden ontwikkelde het vogelbrein zich uit dezelfde stam als dat van primaten en de mens, zo wordt verondersteld. Menig vogelsoort is even intelligent als primaten en op sommige aspecten overtreffen zij zelfs het menselijk brein.
Wel jammer dat Ackerman de medische experimenten op vogels (doorknippen van zenuwen) om hun trekverdrag te bestuderen niet nadrukkelijk afkeurt.

Meer recensies van George Knottnerus