Drie ikken

George Knottnerus 07 april 2020 Auteur
Een mooi gelaagd verhaal over de rassenscheiding in het Mississippi van de jaren ’60. Gedurfd opgezet: met maar liefst drie ik-personages. Twee zwarte keukenmeiden, Aibileen en Minny, die net als hun rasgenotes zuchten onder de veelal straffe regiems van hun blanke mevrouwen. En miss Skeeter die als blanke vriendin van de mevrouwen in de knel komt te zitten tussen schoolvriendinnen en geweten. In het enige hoofdstuk dat niet in de ikvorm geschreven is, gebeurt een hele hoop dat de drie ikken aan elkaar smeedt. Stockett vergeet niet de liefde tussen keukenmeiden en blanke baby’s groots te omschrijven, evenals de grappige en romantische momenten. Zo is Een keukenmeidenroman niet alleen een onvergetelijke indringende ervaring over de rassenkwestie, maar ook over innige banden tussen mensen dwars door alle rangen en standen heen.

Meer recensies van George Knottnerus