Het debuut “De Zilverweg “van Stina Jackson is door velen al gelezen en bejubeld.
Ze won er al verschillende prijzen mee en de sticker vóór op het boek heeft het over “beste scandinavische thriller”, dus als ik het boek voor de #hebbanbuzz mag lezen doe ik dat met hoge verwachtingen.
Het boek vertelt het verhaal over de zoektocht van de vader na de vermissing van een 17 jarig meisje, nu al weer 3 jaar geleden. Haar vader Lelle, wiskunde leraar op de plaatselijke school , heeft zich erin vast gebeten om haar te vinden. Hij weigert namelijk te geloven dat ze “zomaar” verdwenen is op die vroege ochtend bij de bushalte waar hij haar had achter gelaten.
Inmiddels in zijn huwelijk voorbij en rijdt hij in de zomer elke avond èn nacht over “de Zilverweg”, de doorlopende weg waaraan de bushalte is waar ze “verdween”. Elke keer weer in de hoop een spoor van haar te vinden. Elke strohalm onderzoekt hij,elke zijweg rijdt hij in ,verbeten als hij is.
Hij ondervraagt iedereen die er maar iets mee te maken zou kunnen hebben en maakt daar zeker geen vrienden mee. Hij verslonst en zijn leven glijdt aan hem voorbij.
Een andere verhaallijn gaat over Meja die met haar chaotische moeder bij een oudere man in een aangrenzend dorp komt te wonen. Gaandeweg dit verhaal kreeg ik enorm medelijden met haar zoals ze als 17 jarige eigenlijk voor haar moeder zorgt. De moeder weigert op een gegeven moment haar pillen en glijdt af naar een psychose . Als Meja inmiddels een leuke jongen heeft leren kennen neemt ze de beslissing om bij hem en zijn familie te gaan wonen. Maar of dit nu zo’n goede beslissing is ?
Haar verhaal en dat van Lelle komen bij elkaar als zij bij hem in de klas komt te zitten en hij haar eenzaamheid probeert te doorbreken.
Inmiddels is er weer een meisje van 17 verdwenen, Hanna. Af en toe lees je hoe het met haar gaat en hoe ze probeert om weg te komen.
Langzaam aan komt alles bij elkaar en blijft alleen de vraag over : Wie zit hier nu achter?
Dit wordt pas op het einde van het boek duidelijk gemaakt. Al lezende vroeg ik me af : Hoever gaan ouders voor hun kinderen ?
Heel ver blijkt wel, maar het boek had voor mij niet de vreselijke spanning die ik verwacht had. Wel werd ik af en toe verrast door het hele mooie woordgebruik!
Ook de beschrijvingen van het afgelegen gebied in Zweden is mooi gedaan, (zodanig dat ik daar na het lezen van dit boek nooit zou willen wonen.) Voor mij bleef het een beklemmend boek en was ik blij dat ik het maar “gewoon” zat te lezen !

Reacties op: Beklemmende zoektocht

De zilverweg - Stina Jackson