Ik zit in jouw hoofd en jij zit mij op de huid !

Gerda de Bos 25 juni 2020

Debuut van Helen Monks Takhar, waar vooral ook de korte omschrijving erg uitnodigt om het boek te gaan lezen ; de regelrechte oorlog tussen twee vrouwen van verschillende generaties.

Het verhaal wordt steeds vanuit het perspectief van één van de vrouwen geschreven, wat een goed inkijkje geeft in hoe ze denken . De eerste is Katherine Ross, 41 jaar, en eindredacteur bij het in zwaar weer verkerende tijdschrift Leadership. Zij is net weer terug na een depressie die zij zelf omschrijft als “beige wolk”. Hierdoor is ze nog erg onzeker en deze overname valt haar dan ook erg zwaar.
En de stagiair, de jonge Lily Lunt , 24 jaar , die ook nog het nichtje blijkt te zijn van Gemma, diegene die het tijdschrift net heeft overgenomen ! Het is duidelijk dat er een nieuwe en frisse wind gaat waaien. Maar vooral K R ziet alles als een regelrechte bedreiging!
In het begin twijfelt Katherine nog aan hoe ze zich eigenlijk voelt vwb de nieuwe jonge medewerkster, Lily. Die zij ook wel spottend “een snowflake” noemt. Wel wordt ze zich steeds meer bewust van het gezapige leventje dat ze eigenlijk leidt met haar partner Ian. Ondanks dat ze “pas” 41 is, ervaart ze het als een ingedut gebeuren en is ze eigenlijk jaloers op het leven wat Lily haar voorschotelt. Maar of Lily nu echt zo’n leuk en interessant leven heeft ? Wat Lily aan Katherine vertelt lijkt vaak totaal niet op wat ze in het echt heeft beleefd.
Gaandeweg wordt je als lezer meegezogen in de strijd tussen deze twee verschillende karakters. Je krijgt mooie inkijkjes in hun leven en hoe ze soms verrassende overeenkomsten hebben. De ene leugen na de ander wordt gebruikt, maar het bedrog komt van beide kanten.
Als er dan ook nog nare en beschuldigende mails over Katherine worden verstuurd naar de manager stijgt de spanning tussen de twee vrouwen naar de top. Lily weet steeds meer binnen te dringen in het leven van Katherine, en papt zelfs aan met haar partner Ian!
Het knappe van het hele verhaal is dat je soms echt het gevoel krijgt dat je moet kiezen voor wie je bent. De ene keer neig je naar Katherine en de andere keer weer naar
Iily. Ze belagen elkaar, maken het elkaar steeds moeilijker en spinnen een fascinerend web.
Hoewel je soms het gevoel hebt dat iets te overdreven is ,wordt het toch zo knap omschreven dat het toch ook weer geloofwaardig wordt.
Het boek neemt je mee naar een harde strijd die in het begin nog subtiel wordt gevoerd maar op laatst is het echt “oog om oog”......De spanning is onderliggend en wordt knap gedoseerd en opgebouwd.
Wat ik knap vind is dat de schrijfster tot aan het eind je over bepaalde redenen in het ongewisse laat. Je hebt vermoedens maar pas echt in het allerlaatste stuk krijg je een stukje duidelijkheid.
Een minpunt is echter wel dat de proloog , die 6 weken later plaats vind dan het verhaal, al heel wat prima info weg geeft.

Meer recensies van Gerda de Bos