Knappe verhaallijnen die mooi bij elkaar worden gebracht

Gerda de Bos 12 juli 2019
Mijn eerste boek van Heleen van der Kemp heb ik beluisterd voor de hebban leesclub. Een leuke èn interessante ervaring.
Het boek vertelt twee verhalen, het eerste gaat over Kim en Karel van der Zee. Hij is geen lieverdje en neemt deel aan het misdadige circuit . Omdat hij kroongetuige is in een proces tegen de top crimineel Molenaar gaat hij met zijn vrouw het getuigen beschermings programma in. Hoe dat voor ze verloopt wordt af en toe in het boek toegelicht maar speelt niet de hoofdrol in het boek. De politie agente die hen begeleidt is rechercheur Nina Hansen, een slimme vrouw die snel verbanden kan leggen . Zij is degene die als eerste een link ziet tussen Karel van der Zee en Leonard Vermeer.
De 2e verhaallijn gaat over de familie Vermeer die bestaat uit de vader Manfred Vermeer, die oud en later erg ziek blijkt te zijn . Zijn zonen Leonard , Jean en dochter Anna. Eerst komt Leonard , een advocaat, met zijn vrouw Joyce uitgebreid aan bod. Zij is zwanger maar hij is daar falikant op tegen en dwingt haar om zich te laten aborteren. Gaandeweg kom je steeds meer over hem te weten en dat zijn geen sympatieke trekjes. Joyce zoekt steun bij haar zus Michelle en bedenkt met haar een plan om van haar problemen af te komen. Jean is gescheiden en heeft uit zijn huwelijk twee jonge dochters, waar Anna zijn zus regelmatig op past. Anna is een accupuncturiste en erg op zich zelf, ze heeft duidelijk moeite in het omgaan met mensen. Regelmatig komt de familie wel bij elkaar voor een etentje hoewel de sfeer daar zich niet echt voor leent.
Het verhaal komt gaandeweg in een stroomversnelling, steeds meer word je duidelijk en je wordt steeds meer benieuwd hoe het af gaat lopen, en waarom sommige zaken gaan zoals ze gaan.
Heleen bouwt het allemaal mooi op en informeert je over de verschillende personen, erg knap gedaan want hierdoor wil je graag doorlezen. Je krijgt sympathie voor sommige mensen maar ook onbegrip voor het handelen van anderen.
Mooie zinnen maken ook deel uit van dit boek , sommige wil je nog eens horen/lezen . Zonder nog meer te verklappen kan ik wel zeggen dat ik de titel super bij het verhaal vind passen. Ik ga zeker meer van Heleen lezen !

Meer recensies van Gerda de Bos