3 verhalen voor de prijs van 1 !

Gerda de Bos 01 december 2019
In het boek de Perfecte resten van Helen Fields, neemt ze ons mee naar de eerste werkdag van Luc Callanach, een inspecteur met een schotse vader en franse moeder.
Noodgedwongen heeft hij zijn baan in Frankrijk bij interpol op moeten geven om nu als inspecteur in Schotland, Edinburgh om precies te zijn, aan het werk te gaan. Omdat hij “vreemd “ is en ook nog met een accent spreekt krijgt hij het direct lastig met zijn team. Gelukkig vindt hij een klankbord bij zijn collega Ava Turner, die het als vrouwlijke inspecteur ook niet makkelijk heeft.
Nog maar net na de kennismaking met zijn team krijgt hij te maken met een verbrand lijk in de hooglanden, waar geen dna meer van af te nemen is. Na onderzoek worden er nog wat tanden en een stukje van een sjaal gevonden. Dit kleine spoor lijkt naar de vermissing van een advocate te leiden.
Wat dit verhaal interessant maakt is dat je na deze gegevens al gelijk kennismaakt met de moordenaar : Reginald King.
Helen geeft ons een inkijkje in zijn denk en handelswijze, waardoor je gaandeweg in het kat en muisspel wordt getrokken! Wat het fascinerend maakt is dat Reginald heel veel weet van hoe de politie werkt wat hem in staat stelt om soms wat info achter te laten om ze op het verkeerde been te zetten. Hij is een geduchte tegenstander van Luc en zijn team. De beschrijvingen van hoe hij met zijn slachtoffers om gaat is erg goed beschreven en niet voor zwakke zieltjes.
Regelmatig hoopte ik dat ik de info die ik kreeg door kon spelen naar Luc......vooral als hij het niet makkelijker krijgt als hij de hulp moet aanvaarden van een oude profiler die hele andere denkwijzes heeft als hij !
Ava Turner krijgt te maken met baby’s die als vondeling in het park zijn achter gelaten.
In een paar dagen tijd worden er 2 lijkjes gevonden en de aanwijzing dat het om een “zaak” gaat is omdat ze in hetzelfde soort laken zijn gewikkeld. Het 3e kindje leeft nog en door een dna test proberen ze de moeder te achterhalen. Door haar speurwerk ontvouwd zich een bizar verhaal.
Luc en Ava voelen elkaar prima aan, kunnen goed praten en helpen elkaar verder als ze vast lopen door” mee “te denken. Er is interesse in elkaars leven, en ja er wordt door Helen een bodem gelegd voor meer......
Kortom, een prima boek met interessante verhaallijnen, echter op 3/4 van het boek werd het voor mij toch wat zwakker. Misschien kwam dit door de “overkill “van ellende ? De zwakke plekken zijn voor mij de bijna voorspelbare interesse van de 2 inspecteurs voor elkaar, de uitleg voor het vertrek van Luc uit Frankrijk en het weer opdoemen van zijn plaaggeest.
Maar het boek zit zo vol met plotwendingen, verrassende feitjes en daarbij gevoegd de inzage in het verknipte brein van de niets ontziende moordenaar ,dat ik er toch makkelijk 4 sterren voor geef en uitkijk naar het volgende deel !
Bedankt, #hebbanbuzz , dat ik het voor jullie mocht lezen.

Meer recensies van Gerda de Bos