Geen zevenmijlslaarzen.

Gerie222 24 april 2024
Het is een autobiografie, waarin Sam Heughan, bekend als Jamie Fraser in de serie Outlander, een wandeltocht beschrijft, de West Highland Way in Schotland. Deze beschrijving wisselt hij af met beschrijvingen hoe hij zijn acteercarrière startte. Tijdens zijn wandeltocht maar ook tijdens de aanloop van zijn carrière komt hij allerlei mijlpalen tegen, waar hij, soms letterlijk, bij stilstaat.
Ambo|Anthos uitgeverij. Vertaald uit het Engels door Ruud van de Plassche. Originele titel: Waypoints. My Scottish journey.
Op de kaft een foto van Sam Heughan bij een kampvuurtje met een schrijfboekje en een glas whisky in zijn hand.
Sam Heughan besluit nogal spontaan de tocht van 96 mijl (ongeveer 150 km) te gaan lopen omdat hij toch nog een paar dagen vrij is. Hij heeft nog net genoeg tijd om voor sluitingstijd van de winkel een kampeer- en wandeluitrusting aan te schaffen.
Zijn beschrijving van de wandeltocht is interessant om te lezen. Hij komt diverse mensen tegen waarmee hij een praatje aanknoopt. Hij heeft een vlotte schrijfstijl, een gezonde dosis zelfspot en een boeiend onderwerp. Dit laatste in tegenstelling tot de delen die het begin van zijn carrière beschrijven. Dat is heel veel herhaling van de ene afwijzing na de andere. Auditie, afwijzing, auditie, afwijzing. Hoop, wanhoop, hoop, wanhoop. Gedurende een jaar of tien, tot zijn grote doorbraak als Jamie Fraser. Dat leest erg saai en langdradig. Het geeft wel aan dat Sam Heughan ook over een enorme portie incasseringsvermogen en doorzettingsvermogen beschikt maar dat maakt het niet persé interessant om te lezen. Tenzij je misschien juist fan bent van dat soort ervaringen.
Interessante zin in het boek: ”Ik kon mezelf zijn door te doen alsof ik iemand anders was.”
Kortom, een interessant verhaal met boeiende, grappige hoofdstukken afgewisseld met de zeer realistische onopgesmukte ervaringen van een nog-niet-doorgebroken acteur.

Meer recensies van Gerie222