Klein, maar o zo krachtig en fijn

Gert 23 augustus 2023
Vanaf 2020 heeft het begrip ‘ommetje’ een veel bredere betekenis gekregen, doordat de Hersenstichting in samenwerking met prof. Dr. Erik Scherder (hoogleraar neuropsychologie) een app beschikbaar stelde met deze naam. Een ommetje bleek niet meer alleen het letterlijke blokje om. Scherder toonde in vele radio- en televisieprogramma’s dat het begrip bijvoorbeeld ook toepasbaar op psychisch vlak.

Lucy Neetens liet zich door het voorgaande inspireren en schreef een zogenaamd Godijntje met als titel Een levensgroot ommetje. Hoofdpersoon Valerie Neeff heeft de app geïnstalleerd op haar telefoon en maakt er gretig gebruik van tijdens haar dagelijkse wandelingen. Haar relatie verloopt uitermate stroef en door de ontmoetingen met verschillende mensen en de hersenweetjes verkrijgt Valerie nieuwe zienswijzen.

Hoewel het waarschijnlijk wat paradoxaal klinkt, is het een enorm pluspunt dat aan dit verhaal geen ingewikkeld plot ten grondslag ligt. Lucy Neetens maakt hierdoor optimaal gebruik van de mogelijkheid een krachtige boodschap over te brengen. Ze laat heel mooi zien dat kunstgrepen in veel gevallen helemaal niet nodig zijn. Neetens beheerst de kunst van ‘less is more’ in al haar facetten. Alleen al daardoor komen haar woorden niet alleen bij de lezer binnen, ze blijven ook hangen.

Deze novelle beslaat 115 pagina’s. Toch maakt de protagonist meer ontwikkeling door dan vele personages in romans met een veelvoudige omvang. Het verschil tussen de Valerie op pagina 1 en de Valerie aan het eind is evident. De 22 hoofdstukken, of eigenlijk fragmenten, dragen daar ieder op hun eigen manier aan bij. De ontmoetingen met de mensen op straat zullen op sommige momenten een glimlach opwekken, een alinea later kan er zomaar een brok in je keel zitten.

Tot slot zit Een levensgroot ommetje vol met prachtige citaten. Soms een tikkie cliché, maar voor het merendeel geven ze voldoende ruimte om heerlijk over te mijmeren. Een van de mooiste is bijvoorbeeld: ‘In het hart van elke moeilijkheid ligt een kans’.

Dit Godijntje is met recht een aanwinst en het verdient niks minder dan de aandacht van een groot lezerspubliek. Ik was al overtuigd van de auteurskwaliteiten van Lucy Neetens. Door Een levensgroot ommetje ben ik alleen maar in dat gevoel gesterkt.

Meer recensies van Gert