Een zeer leesbaar en actueel boek

Harriet 11 oktober 2020 Hebban Recensent
Nelleke Noordervliet (1945, Rotterdam) is een zeer veelzijdige schrijfster. Naast vele romans schrijft ze columns voor de krant. In 2018 ontving zij de Constantijn Huygensprijs voor haar gehele oeuvre. ‘De val van Thomas G.’ is haar elfde roman.

Thomas Geel is uitgever. Wanneer hij een controversieel boek wil uitgeven, zorgt dit voor grote onenigheid binnen de uitgeverij en na uitgave barst de bom in de media. De affaire Thomas G. is geboren. Maar wie was Thomas G. en wat is er precies gebeurd.
Als lezer leer je Thomas Geel kunnen via zijn vrouw Isa, dochter Leonie, freelancejournalist Joris de Groot en indirect door Anne, een collega op de uitgeverij.
Afwisselend doen de personages hun verhaal, over Thomas, over wat er is gebeurd maar ook over hen zelf. Isa is gevlucht naar Ierland om daar alles te kunnen verwerken, Leonie maakt zich vooral druk over het gedrag van haar moeder en Joris doet onderzoek om een spraakmakend boek over de affaire Thomas G. te schrijven.
Nelleke Noordervliet doet dit door ieder een eigen stem te geven, taalgebruik dat past bij het personage. Daarnaast zijn er treffende beschrijvingen van de natuur in Ierland. Het woeste, ruige maar toch ook mooie landschap zorgt zeker voor een passende achtergrond bij delen van het verhaal.
De schrijfstijl van Noordervliet kenmerkt zich door mooie zinnen, soms zelfs poëtisch. Het leest vlot echter wordt een enkele keer onderbroken door woorden die je niet meer veel tegen komt en het is soms nodig deze even op te zoeken.

“Ik moet er nog aan wennen dat de spiegels weg zijn. Na een levenslange gevangenschap in de kooi van andermans blikken voelt de vrijheid naakt. Ik ben nu iets als het zeewier dat wuift en dat bij eb nat, glad en zwaar over de stenen ligt.”

Wanneer je als lezer een aardig beeld hebt van Thomas en de gebeurtenissen, komt Thomas aan het woord middels een manuscript wat hij vlak voor zijn dood heeft geschreven.
Er ontvouwt zich een heel nieuw boek, binnen het boek. Veel komt in een ander daglicht te staan en er is misschien wel te snel geoordeeld. Op een subtiele manier laat Noordervliet zien dat er vaak te snel geoordeeld wordt door mensen en de media zonder zich te verdiepen in de achtergrond.
Hier lijkt het verhaal ten einde. Echter de affaire krijgt toch nog een staartje. Dat is jammer, na het verhaal van Thomas lijkt de cirkel rond. Nu laat het de lezer achter met nog meer vragen.

‘ De val van Thomas G.’ is een zeer leesbaar en actueel boek.

Meer recensies van Harriet